vrijdag, november 21, 2003

Skype

Skype

Net van den Dimitri - mijnen baas - een leuke nieuwe tool doorgekregen : Skype. Een tooltje dat je toelaat om gratis over het internet met elkaar te praten. Je installeert het proggie, kiest een username (Meriumbe is de mijne, rara), en je kan aan de slag. Dimitri hoort mij heel goed (hij hoort nu hoe ik aan het typen ben en voor de duizendste keer naar de nieuwe van Dido aan het luisteren ben), maar ik hoor hem nog niet. Iets met NAT/PAT dat bij hem verhindert dat ik hem hoor.
Cool, leuk, nice. Opent weer nieuwe horizonten. En je kan er ook messages mee sturen. Een combinatie van IM & bellen. Waar gaat het toch allemaal eindigen.
Zoals met de nieuwe telefoontoestellen van Belgacom, waar je elkaar kan zien. Dit concept is al verschillende keren geprobeerd, maar telkens zonder succes. Ik weet nog heel goed hoe ik lang geleden met de middelbare school naar Lessive trok en de mensen van Belgacom daar toonden hoe je via videofonie met elkaar kon praten. Heel cool, heel leuk, maar de reden waarom het niet van de grond kwam, was dat mensen niet willen dat de ander hem of haar ziet als ze aan de telefoon zijn.
Stel je voor dat de ander je ziet als je juist uit bed komt of in bad zit. Of dat ze je grimassen zien als er een vervelend iemand belt. Of dat de verkopers van één of ander geweldig produkt recht je huiskamer kunnen binnenkijken en zien wat ze je nog allemaal kunnen aansmeren. Of dieven kunnen zien of het wel de moeite loont om zelf te komen. Neen, ik heb sterke twijfels bij dat soort toestanden. In beperkte mate misschien wel ja, maar ik denk dat de doorsnee gebruiker hier niet klaar voor is. Ik wil in elk geval niet dat men mij ziet als bepaalde mensen bellen. Want de gezichten die ik dan trek zouden voor de nodige ruzies zorgen...

Maar deze Skype is wel leuk. Ga ik zeker nog verder mee experimenteren. Als iemand eens wil bellen ? Maar zeggen wie je bent hé, anders neem ik niet op .

Update : net mijn eerste live gesprek over internet achter de rug, aan verbazende kwaliteit. Is zeer cool. Iets om nog vaak te gebruiken in de toekomst. En de fout lag niet bij hem, mijn output device stond gewoon verkeerd. Dom hé.

Blogje ',','

Geen opmerkingen: