zondag, december 14, 2003

Dat was de kerstmarkt

Dat was de kerstmarkt

Enkele sfeerindrukken van onze jaarlijkse kerstmarkt in Herentals.

- met droog weer vertrokken thuis, maar voor we daar aankwamen, was het al goed aan het regenen. Dat beloofde. Gelukkig klaarde het wel een beetje op, zodat we de tent min of meer droog konden aankleden en vullen met onze immer originele en leuke kransen.
- maar de wind was er wel en bleef er wel. Zo hard dat een tent naast ons op een gegeven ogenblik gewoon omver waaide. Leuk was anders. En de wind was ijzig koud. Waardoor er gedurende de voormiddag bitter weinig volk was. En de verkoop navenant...
- maar gelukkig was er sfeermuziek, stemmige kerstliederen die net hard genoeg door een paar luidsprekers klonken op de markt.
- om soms overstemd te worden door de megafoon van de man in een kraam schuin achterons. "Komt dat zien, komt dat zien." "Ola, Paula, waar gaat dat naar toe ?" waren maar enkele van zijn geliefkoosde, en helemaal in de kerstsfeer verkerende uitspraken.
- om uiteindelijk helemaal overstemd te worden door het geluid van tussen twee en vijftien Djembi's. Schuin tegenover ons stond een Djembi club die bijna de hele dag demonstraties gegeven heeft. Tot hun handen ervan bloedden. Maar ik moet zeggen, het was wel indrukwekkend en bijzonder leuk om hen bezig te zien. Ik denk dat ik daar eens ga kijken om dat ook te leren. De groep van mannen en vrouwen van jong tot wat ouder hadden er duidelijk zeer veel plezier in. En ik kan me voorstellen dat een rondje Djembi spelen zeer goed is om een aantal frustraties te ventileren. Zou ik wel kunnen gebruiken ...
- en rond twee uur begon het grote volk dan eindelijk toch te komen, bleven de weergoden ons goedgezind, en kwam de verkoop ook op gang. We mogen niet klagen. Het is al ooit beter geweest, maar het was goed. Al is de teneur wel dat dit voorlopig wellicht onze laatste kerstmarkt geweest is. Het is genoeg geweest, het is mooi geweest, er is een overaanbod van kerstmarkten tegenwoordig. Toen wij begonnen, was dat er nog niet veel en kwam er nog heel veel volk op af, die ook bereid waren iets te kopen. Nu heb je in elk boerengat een kerstmarkt en wordt er alleen nog gegeten en gedronken (wat wij ook wel gedaan hebben natuurlijk )
- normaal gezien duurde de kerstmarkt tot zes uur, maar toen om kwart voor zes de hemelsluizen weer opengingen, was het gedaan, hebben we alles ingepakt en zijn we naar huis gereden. Waar we eindelijk weer een beetje konden opwarmen. Al had ik zes lagen kleding over elkaar aan, waarvan twee voorzien waren van fleeze, toch had ik het nog koud. Alleen het ritme van de Djembi's (dat ik vannacht nog ga voelen waarschijnlijk ) hield me nog wat warm.
Met andere woorden : het was wel ok, maar het was genoeg.

Blogje ',','

Geen opmerkingen: