woensdag, september 10, 2003

Terugdrijvingen
Wat een woord : terugdrijvingen ! Wie komt nu daar op ? Vanmorgen op Radio 1 in 'Voor de dag' heb ik dit woord wel 10 keer moeten aanhoren. Met betrekking tot het terugbrengen van illegalen naar hun land van oorsprong, in casu Congo. Ik wil hier geen uitspraak doen over het al of niet gerechtigd zijn van dit terugbrengen, soms wel, soms niet, maar dat is hier de issue niet.
Het woord zelf, dat is de issue. Dat stoort mij mateloos. Het doet mij denken aan samendrijven, zoals ze met vee doen, een kudde schapen of koeien. Het doet mij denken aan uitdrijvingen, zoals ze met demonen en duivels doen (zie de Excorcist), maar dit zeg je toch niet mbt mensen ? Dat kan toch niet ? Wie kan er nu zoiets bedenken ? Ofwel ben ik een domme taalpuritein, ofwel ben ik overgevoelig voor dit soort dingen, maar dit getuigt bij mij van heel weinig respect voor de betrokken mensen. Want het gaat hier om mensen, niet om vee, duivels of demonen.
Ik kreeg er vanmorgen gewoon de kriebels van. Terugdrijvingen, jakkes, ik kan het niet meer horen. Als ik het nog hoor, stuur ik een mail naar de VRT om hen te vragen hier mee op te houden. Voor mijn gemoedsrust. Want ik kan dat gevoel dat dit woord absoluut van geen respect voor deze mensen getuigt gewoon niet van mij afzetten. Ik weet niet hoe anderen hier over denken, misschien ben ik maar alleen die dat denkt, maar ik voel het zo aan. Basta.
Blogje ',','

Geen opmerkingen: