woensdag, september 24, 2003

Nu is de paus helemaal zot geworden !
Dat hij niet heel goed bij zijn hoofd meer was, was al een tijdje duidelijk, maar nu begint hij toch echt te zwansen. Geen vrouwelijke misdienaars meer, geen populaire muziek meer in de kerk, geen applaus meer en meer latijn. En er was nog wel iets, maar als dat zijn poging is om terug meer mensen in de kerk te krijgen, wel try again. Wat je hierdoor in de kerk krijgt, zijn fundamentalisten, van het type Taliban. Zij die de vrouwen terug aan de haard willen en de pastoor terug willen instellen als belangrijkste persoon van het dorp (samen met de schoolmeester en de dokter).
Niet te doen gewoon. Waar zit die met zijn gedachten ? Voor zover hij nog ergens zit met zijn gedachten, want ik las net vandaag dat hij er slecht aan toe is en dat hij zelfs niet meer kan spreken. Dus kan je je de vraag stellen of dit wel allemaal van hem komt of van de fundamentalistische groepen rond hem. Ik denk dat die kans vrij groot is.
En als er iets is waar ik grondige, maar ook zeer grondige hekel aan heb, dan is het wel fundamentalisme. Daar kan ik absoluut niet, op geen enkele manier mee om. Daar ben ik radicaal (ja fundamenteel dus ;-) tegen.
Mensen met oogkleppen op, die enkel hun eigen ding zien, en voor niets anders oog hebben, dat zijn gevaarlijke mensen. Mensen die terug willen naar hoe het vroeger was, alleen maar omdat ze toen meer macht hadden, die moet je in het oog houden. En dat is nu net wat deze paus aan het doen is.
Met alle respect, maar ik denk dat het best is dat hij snel de stok doorgeeft aan iemand anders, want zo gaat hij niet veel goeds meer doen.
Natuurlijk is dit nog niet zo erg als zijn verbod op het gebruik van condooms in Afrika. Dat is je reinste moord ! Uiteraard is onthouding de beste manier, maar iedereen weet dat de mens zo niet gemaakt is. Het vlees is zwak. En als je dat weet, en als je weet dat er streken zijn waar het HIV besmettings percentage rond de 50% of zelfs meer ligt, dan is het toch ronduit misdadig dat hij zoiets kan stellen.
Ik kan er niet bij, met mijn simpel verstand kan ik er niet bij, maar ik hoop alleen dat het ooit zal beteren. Dat, als er een nieuwe paus komt, hij deze dingen anders zal aanpakken. Niet dat ik me laat leiden door wat die heilige man in Rome te vertellen heeft, maar veel mensen in Afrika doen dat wel. Met alle gevolgen vandien. En dat is erg, heel erg.
Laat ons dus hopen dat er snel verandering in komt. Want anders loopt het helemaal verkeerd af.
Blogje ',','

Geen opmerkingen: