dinsdag, september 16, 2003

Over kabels en kronkels
Zeg nu eens eerlijk : is er iets erger en meer enerverend dan een kabel die continu in de war is ? Stel je het volgende voor : je hebt een mooi opgerolde electriciteitskabel en je hebt die nodig om de graskantjes te maaien. Dus neem je die van de haak waar hij mooi opgeborgen hangt en je rolt hem af. Maar wat doet die kabel ? Recht afrollen ? Ho maar, neen dat doet die niet. Hij kronkelt en draait zich in alle mogelijke en onmogelijke bochten, maar hij rolt niet mooi af. Hier en daar komt er een valse knoop in, die wel ontwart als je hard genoeg trekt, maar hij gaat niet mooi recht. Om de muren van op te lopen. Als je hier een kwartier bezig bent om dat allemaal mooi te ontwarren, begint er zo iets te kriebelen in mijn buik dat mogelijk duidt op het begin van een maagzweer.
Maar het wordt nog erger. Stel je voor dat je een draad hebt, nodig om de buxus te scheren, zodat je ze mooi recht afknipt, en je rolt die draad af. Wat denk je dat er gebeurt ? Die draad vermengt zich met de electriciteitskabel (nu verbonden aan de electrische heggeschaar). En dan ben je nog langer bezig om dit te ontwarren. Om de weinige haren die er nog groeien op mijn lieflijk aangezicht uit te trekken.
Niet dat ik dat gedaan heb, zou geen zicht zijn, maar het is om de zenuwen van te krijgen. Dit soort toestanden werkt mij echt op mijn seiskes, zoals ze bij ons zeggen.
Ondertussen is nu wel de buxus geschoren (en de draad opgerold) en zijn de kantjes gemaaid (en de electriciteitsdraad weer zorgvuldig opgerold, maar ik voelde zijn weerbarstige natuur duidelijk tegenwerken terwijl ik dit deed), maar het blijft mij storen. Waarom kunnen dit soort domme en van alle intelligentie gespeende voorwerpen niet gewoon doen wat ze verondersteld worden te doen ? Afrollen en voor de rest niets ? Bestaan er dan geen gebruiksvoorwerpen die bedoeld zijn om te werken, die exact doen wat je er van verwacht ?
Of ligt het aan de persoon zelf, in casu den deze hier, die gewoon te onhandig is om goed met dit soort eenvoudige dingen om te gaan ? Is natuurlijk ook best mogelijk, maar ik beschouw mezelf toch als niet heel onhandig.
Enfin, het werk zit er weer op voor vandaag (het buitenwerk toch) en ik kan me met andere dingen gaan bezighouden (zoals mailmigraties en voorbereidingen voor de 27ste, remember : voorstelling Meriumbe.
En ik zal me hier niet te veel meer in opjagen. Ik hoop dat ik er niet van droom, zoals vannacht toen ik droomde dat mijn boek gedrukt was, maar dat er overal de verkeerde titel op de kaft stond. Bangelijk, ik werd er niet goed van. Gelukkig zijn dromen - meestal - bedrog en staat de titel wel juist. Want ik heb de kaft al :-) Of zou dit erop wijzen dat er iets anders gaat mis gaan ? ;-)
Blogje ',','

Geen opmerkingen: