dinsdag, september 30, 2003

Een dagje vakantie
Dat had ik echt wel nodig na deze drukke weken en het deed deugd. Niet veel gedaan, maar heel veel rondgereden, boodschappen gaan doen naar alle kanten. De brouwer nog gaan betalen voor zaterdag, naar de post (nog wat bestelde boeken wegdoen) en dan natuurlijk binnengelopen in de Standaard in Westerlo die net naast de post ligt. Maar mijn boek was er nog niet. Spijtig. Maar het was niet onverwacht. Ik was gewaarschuwd dat het wel even kon duren, en dat werd bevestigd door Anne-Marie Hooybergs, collega-schrijver bij Uitgeverij Kramat die ik in Westerlo tegenkwam en even daarvoor bij Geens goederen ook al van ver gezien had. De Standaard is blijkbaar niet van de snelsten als het op uitleveren van boeken uit het depot aankomt. Want daar is ie ondertussen al.
Afwachten dus. Namiddag was ik nog in Herentals en daar ook even in de Standaard binnengelopen natuurlijk, maar ook daar was ie niet. Dus maar even gevraagd aan de dame achter de balie. "Heeft u 'Meriumbe' ?" De vrouw keek alsof ze het in Keulen hoorde donderen, maar ze ging het toch even opzoeken. "Hoe schrijf je dat ?" Even gespeld. "En wie heeft dat geschreven ?" "Vos, denk ik." ;-)
"Neen, is er nog niet, maar kom binnen 2 weken nog eens terug, dan zal hij er wel zijn." Dat zal ik zeker doen, want ik wil mijn boek gewoon in de boekhandel zien liggen.

Namiddag was Els ook thuis en zijn we terug gaan rondrijden, naar Herentals, kadootje kopen voor één van mijn petekinderen wiens verjaardag binnenkort gevierd wordt. Iets gaan drinken, een bloemetje kopen bij Bullekens Beirincks (een zeer mooie, stijlvolle en bekende, grote bloemenzaak aan dees kanten) en dan nog even een speelgoedje voor haar zoeken in Happy Land.

En hier moet er mij toch iets van het hart : Zijn ze nu helemaal zot geworden ? Vorige week schreef ik al over hoe ze in de Aldi al met Sinterklaas bezig zijn. Maar bij Geens Goederen in Tongerlo en bij Happy Land in Herenthout zijn ze al volop bezig met alles voor Kerstmis klaar te maken. Dat is toch niet te doen ! Dat is nog 3 maanden verwijderd. Is er dan geen respect meer voor deze culturele waarden en moet echt alles wijken voor de commercie ? Op deze manier verdwijnt het laatste greintje sfeer dat er nog rond deze feestdagen hangt, en zal alles opgeslokt worden door het grote monster dat winstbejag en profijt heet. En ja natuurlijk, een bedrijf moet winst maken en moet zoveel mogelijk van de markt pakken, maar er zijn toch wel grenzen. Goed fatsoen speelt in mijn boek ook nog altijd mee in het zakendoen, maar blijkbaar is dat niet overal het geval.
Enfin, ik vind het verschrikkelijk en hoop dat er toch wel eens paal en perk aan gesteld zal worden, want op deze manier verliest iedereen helemaal het noorden en staat alles op zijn kop. Ik ben er echt niet goed van.
Maar na het verorberen van een half brood en het koken van een grote casserol spaghetti saus (volgens eigen geheime recept), die ik toch wel veelvuldig moest proeven (owee mijn dieet ;-), voelde ik me toch alweer een stukje beter.
Blogje ',','

Geen opmerkingen: