vrijdag, juni 06, 2003

Het is verdomme niet eerlijk
Helena, net 22, in de fleur van haar leven, door een stomme dronken chauffeur haar leven afgenomen. Waarom snappen die mensen het niet dat drinken en rijden niet samen gaan ? Waarom is dat toch zo moeilijk ? Wat is er zo geweldig aan drinken dat je het voor niets kan laten ? Zelfs niet als het andere mensen hun leven kost ?
Ik drink ook heel graag een pintje of wijn, maar nooit als ik moet rijden, nooit. Ik zou er niet mee kunnen leven dat ik iemand doodgereden had door mijn eigen stomme schuld. Ik heb er nu al grote schrik voor dat ik ooit een kind of een fietser of voetganger zou doodrijden, ook al kan ik er misschien niets aan doen. Dan nog weten dat het mijn eigen fout was, zou te veel zijn. Ik wil dat risico gewoon niet nemen. Waarom denken alle mensen niet zo ? Er is toch geen enkele zinnige, logische, aanvaardbare verklaring te geven voor drinken en rijden !
Dat je geen plezier kan maken zonder drank is onzin. Die dat niet kan, heeft een probleem. Waar ik maar mee wil zeggen dat het niet eerlijk is. Het was zwaar voor Helena, Jeroen en haar familie. Voor iedereen die er was, en er was veel volk. Ik denk/hoop dat het hun deugd gedaan heeft zoveel mensen daar te zien, allen geraakt door hetzelfde verdriet als zij. Allen verbonden door de gedachte dat dit niet juist was, dat dit niet had mogen gebeuren.
Maar we kunnen er niets aan doen. Wij zijn bij de gelukkigen, wij kunnen naar huis gaan, en alles is nog bij het oude. Voor Helena's familie en vriend zal het nooit meer het oude zijn. Hun staat een lang verwerkingsproces voor de boeg. Het enige wat wij kunnen doen, is proberen er te zijn voor hen en hen te steunen. Maar ze zullen het zelf moeten verwerken. Ik wens hen heel veel sterkte in deze moeilijke dagen en ik hoop dat de zon terug begint te schijnen voor hun. Ik ben een eeuwige optimist en geloof daar heilig in, maar besef maar al te goed dat het niet gemakkelijk zal zijn.
Helena zal door heel veel mensen gemist worden, het leven is niet eerlijk, het had niet mogen zijn.
Blogje ',','

Geen opmerkingen: