maandag, juni 23, 2003

Daar kan ik alleen maar van dromen
Elke 8 seconden een boek verkocht bij die grote Britse boekhandel. 1,3 miljoen boeken verkocht op 1 dag via Amazon. Het is ongelooflijk wat voor een succes J.K. Rowling boekt met haar Harry Potter boeken. Niet te doen, niet te doen.
Niet dat ik het haar niet gun hoor, integendeel, zij mag het hebben, ik ben gewoon jaloers. Maar zijn die boeken nu echt zo goed ? Durf ik de kwaliteit in twijfel trekken ? (of het risico af een proces aan mijn been te krijgen, zoals mijn collega Smintjes dreigt te krijgen, omwille van zijn cartoon over de mannen van het spoor. Waar zij imho behoorlijk belachelijk op reageren, want snappen ze nu echt niet dat de treinreizigers hier echt niet meer mee kunnen lachen of begrip voor opbrengen ? Net zo min als de automobilisten, want op zulke dagen worden files alleen maar erger. Dat is de merde van een monopolie. Stel dat wij dat zouden doen bij PI (of moet ik nu Scarlet zeggen ;-). Als wij de internet toegang voor onze klanten gewoon een dag zouden afsluiten, dan loopt iedereen gewoon weg, dan zijn we al onze klanten kwijt en is het gedaan met actie voeren. Maar die mannen weten dat ze machtig zijn, dat er geen alternatief is. Maar soit, daar ging ik het eigenlijk niet over hebben.
Is Harry Potter een goed boek (of goede boeken). Ik weet het niet. De paar stukjes die ik in het - beduimelde en honderd keer gelezen - exemplaar van mijn nichtje gelezen heb, waren niet slecht, maar ook niet zo goed dat ik in zwijm viel. Zonder pretentieus over te komen hoop ik, want ik heb het er nu altijd moeilijk mee om kritiek te geven op andere boeken, sinds ik zelf schrijf, omdat dat nogal eens dikkenekkerig overkomt. De films heb ik wel gezien en die vond ik niet slecht. Moet ik toegeven.
Maar ja, ze verkoopt wel gigantisch goed, 200.000.000 exemplaren, dus het zal wel goed zijn. Multimiljardair is ze, met al die boeken en al die merchandising en films. En ik gun het haar, oh ja, ik gun het haar. Ik hoop alleen dat ik ook een stukje zal kunnen meepikken van zulk een succes. Ik hoop dat mijn Meriumbe boeken (ja, het wordt een trilogie, ben nu deel twee aan het verbeteren en deel 1 (ik schrijf ze in omgekeerde volgorde) is ongeveer half af) ook een beetje succes hebben. Dat zou leuk zijn. Een leuke bijverdienste of wie weet, ooit wel mijn ultieme droom : broodschrijver worden : er van leven, en liefst nog goed ook. Dat zou leuk zijn.
Ideeen heb ik in elk geval genoeg, straks nog drie ideeen neergeschreven om later ooit uit te werken, dus nog werk genoeg voor zeker twintig jaar. Maar of het ook goed zal zijn, en verkopen, zal u, mijn dierbare publiek, moeten uitmaken. In elk geval : ik heb er al twee verkocht, wat toch niet slecht is voor een boek dat nog niet verschenen is, nu maar hopen dat er nog een paar meer bijkomen en dan ben ik de gelukkigste man ter wereld.
Blogje ',','

Geen opmerkingen: