zaterdag, maart 26, 2005

De invloed van reclame op zes-jarigen

Nu begrijp ik waarom het in Belgie verboden is om reclame te geven rond programma's voor kinderen. Omdat die ongelooflijk beinvloedbaar zijn, amai.
We gingen vandaag nieuwe schoenen kopen voor den Bram. En direct liep hij naar de Geox schoenen toe. Maar de schoenen die hij paste, waren niet goed. Veel te breed vooraan aan zijn voetjes. Andere schoenen, eveneens van een bekend merk (waarvan ik de naam - Scapa - niet zal noemen ) waren veel beter qua fit aan de voet, maar dat was geen optie. Het moesten en zouden Geox schoenen worden. Want die ademen...
En waarom? Wel, heel simpelweg omdat er elke dag op Nickelodeon overvloedig reclame gemaakt wordt voor Geox. Zo simpel is het. Die kinderen worden gewoon gebrainwashed met die reclame. En Geox zelf heeft een hele site voor kinderen, boekjes voor kinderen met verhaaltjes in. Ze doen er alles aan om de kinderen zover te krijgen dat ze hun ouders de oren van de kop zagen om Geox te kopen.
En niet dat het slechte schoenen zijn, dat niet, ik heb er zelf ook een paar paar van. Maar dat ze de kinderen zo gebruiken (misbruiken) is misschien niet zo goed.
Is dat niet erg? Zo jong nog en al zo geconditioneerd?
En wat is het uiteindelijk geworden? Wat denk je? Geox natuurlijk. Maar wel anderen, niet die die niet goed pasten. Dat kunnen we als verantwoordelijke ouders niet maken he

Geen opmerkingen: