zaterdag, juli 05, 2003

Smerige lafaards
Dat is wat die ellendige vandalen zijn die de kunstwerken op de dijk van Oostende vernield hebben. We zagen het vanmorgen toen we aan het wandelen waren : de hele rij foto's, die op grote doeken in de gaanderij op de dijk richting Termen hangen, zijn met een mes vernield. Sommigen zijn 'slechts' voorzien van een snee, anderen zijn helemaal aan flarden gesneden, totaal vernield.
Wat voor zin heeft zoiets nu ? Waarom doet iemand zo iets ? Om zich stoer te maken ? Denken ze nu echt dat ze daar iets mee bewijzen, door zoiets laf te doen ? Als ze het toch willen doen, dat ze het dan doen midden van de dag, terwijl er een massa mensen rondstaan, maar daar zijn ze te laf voor. Neen, enkel als niemand hen ziet, durven deze smeerlappen dit doen. 50.000 euro schade is er. En waarom ? Voor niets ? En zo zijn er zovele voorbeelden. Hebben die mensen dan echt geen respect voor andermans goed ?
Hoe zouden zij reageren als iemand hun wagen of huis zo zou vernielen ? Niet goed, dat geef ik je op een briefje ? Dat soort mensen is gewoon verachtelijk en niet waard mens te zijn. En zelfs al was het onder invloed van alcohol of eender wat, dat is nog geen excuus. Respect moet er zijn, daar is geen discussie over.
Wij brengen onze Bram ook zoveel mogelijk respect bij voor andermans spullen. En met succes. Hij zal nooit iemand anders' spullen stuk doen. Als we naar een speelgoedwinkel gaan, komt hij nergens aan. Hij wil wel alles zien, maar daar is niets mis mee, hij komt er niet aan. Maar als ik zie hoe veel andere kinderen alles zitten op te pakken, open te prutsen en dan ongeinteresseerd terug leggen, dan kriebelt het bij mij. Maar ik hou me in, want ik ben er zeker van dat de meeste ouders het niet zouden apprecieren als je er iets van zou zeggen. En dat vind ik heel spijtig. Heel erg spijtig.
En ik vrees dat de spijtige gebeurtenissen van vannacht het gevolg zijn van zulk een gebrek aan opvoeding, kinderen die nooit geleerd hebben wat respect voor andermans goed is, en dus maar opdoen.
Al is het geen moord, ik vind dat er hier HEEL streng tegen moeten optreden, want dit gaat terug tot het basisbegrip van elke democratische samenleving : respect voor anderen, respect voor andermans goed. Als dit er niet meer is, dan is de hele democratie om zeep, en dat mag, dat kan niet gebeuren.
Een in de mensheid teleurgesteld Blogje ',','

Geen opmerkingen: