woensdag, augustus 11, 2004

Een natte droom

het water kwam me in de mond toen mijn schoonbroer me zondag vertelde met welke wagen hij meegereden was. De vaste lezers hier weten natuurlijk al waar ik het over heb: nen VW Touareg. De mooiste SUV die er voor het ogenblik rondrijdt. En ja, er is hier al een hele discussie geweest over het wel of niet veilig zijn van die dingen, maar ik vind ze gewoon heel mooi. Ik kan er mij toch zo geen permitteren, dus dat is geen issue.
Maar het was nog niet het basismodel. Een vijf liter diesel, met alles erop en eraan. Van zo'n 76.000 euro (basisprijs). Dat is er voor mij dan wel weer een beetje over. In zo'n wagen moet je geen 1.6 dieseltje leggen, want die krijgt zo'n beest nog niet vooruit, maar 5 liter diesel van zo'n 313pk, is er echt wel over. Daarmee trek je zo snel op, en dat in combinatie met zo'n grote wagen en zo'n gewicht, dat het idd wel echt gevaarlijk wordt.
Ik blijf erbij dat hard rijden of niet voor een groot stuk in het hoofd zit. Natuurlijk zal je makkelijk harder rijden met een zware wagen die het kan, maar toch blijft het voor een groot stuk een kwestie van mentaliteit. In Duitsland rijdt het vol met zware wagens, maar waar er snelheidsbeperkingen zijn, houden ze zich er ook aan. Heeft uiteraard bijna alles met de pakkans te maken, maar het werkt dus wel.
Maar eer onze vrijgevochten belgische chauffeurs zich daaraan zullen houden, zal de tuf tuf club nog veel flitspalen naar de verdoemenis geholpen hebben en zullen er nog veel mensen het leven gelaten hebben doordat er veel te hard gereden werd. Ik probeer zo voorzichtig mogelijk te rijden, maar spijtig genoeg doet niet iedereen dat. Dat ze maar flitsen en dat die stom tuffers met hun onnozeliteiten ophouden. Als er iemand in je omgeving doodgereden wordt, zal iedereen die te hard rijdt (en een klein beetje gezond verstand heeft) wel van gedacht veranderen...

Blogje ',','

Geen opmerkingen: