zaterdag, juli 03, 2004

Wolven van de Calla

Hij is uit, dat schitterende vijfde boek in de Donkere Toren serie van mijn voorbeeld aller tijden Stephen King.
En het is weer een meesterwerk. Als geen ander weet de heer King zijn lezers in de ban te houden, de spanning op te bouwen tot het einde en met ongelooflijk spitsvondige invallen het verhaal altijd weer een verrassende draai te geven. Ik wou dat ik dat ook kon... (al troost ik mij met de gedachte dat ik het ook een klein beetje kan :-)
Het is fantastisch hoe hij er in slaagt om op schitterende wijze zijn boek 'Bezeten stad' in dit verhaal te verweven, samen met verwijzigingen naar 'De beproeving aka The Stand' en nog andere van zijn boeken. En het is allemaal zo logisch, zo juist. Prachtig.
Wat ik vooral ook schitterend vond, was zijn omschrijving van een 'snooi'. Het woord snooi zal jullie wellicht niet veel zeggen, maar 'zwerkbal' zal de Harry Potter lezers zeker niet vreemd in de oren klinken.
Wel, wat staat er op pagina 659 van De Wolven van de Calla van Stephen King ?
'SNOOI'
MODEL HARRY POTTER
Serienummer # 465-II-AA HPJKR
VOORZICHTIG
EXPLOSIEF

En wat is een snooi? Wel, dat is een balletje, dat als je het opstart, zijn vleugeltjes uitklapt en ongelooflijk snel begint rond te vliegen. Een zwerkbal dus. Maar met dit verschil dat het in de verhalen van Stephen King ontploft als het iets raakt. Een geƫvolueerde (om niet te zeggen 'beschaafde' ;-) versie dus.
Prachtig, geniaal, schitterend gewoon. En met en einde dat mij de neiging om asap met deel 6 'Lied voor Susanna' te beginnen, heel sterk doet bekruipen. Waardoor er van schrijven deze vakantie niet veel in huis zal komen. Als mijn literaire carriere vroegtijdig ten einde zou geraken, zal het allemaal Stephen King's schuld zijn. Moest hij maar niet zo'n goed boeken schrijven, dan zou ik meer tijd hebben om zelf te schrijven ;-)

Blogje ',','

Geen opmerkingen: