woensdag, juli 21, 2004

Oh dierbaar België

en kennen jullie de rest van tekst ? Ik ken hem nog vrij goed, omdat ik in het zesde leerjaar een meester had (meester Cools, broer van de beroemde Miel Cools) die er nogal aan hield dat wij de tekst kenden.
Maar hoeveel van de jeugd van tegenwoordig zou de tekst nog kennen? En als ze hem nog kennen, hoeveel voelen er iets bij? Niet veel denk ik. Al moet ik toegeven dat ik zelf ook niet echt een Belgisch of een Vlaams gevoel heb. Natuurlijk ben ik fier op mijn land en ben ik blij hier te leven, want wees eerlijk: we leven in het aards paradijs. Kijk even rond ons in de rest van de wereld, het is er verdorie overal iets. Oorlogen (heel veel, met gruwelijke slachtoffers), hongersnood, armoede, aids, en ga zo maar door. Dus hebben we het hier nog behoorlijk goed.
Maar een echt nationalistisch gevoel zoals in veel landen, neen dat hebben de meeste mensen hier niet. We zijn vroeger heel veel in Tsjechie en Slovakije geweest en daar is dat veel sterker aanwezig. Wellicht omdat de scheiding ook nog veel recenter is en die mensen het allemaal meegemaakt hebben, maar toch.
Enfin, voor de meeste mensen - inclusief ikke - is 21 juli een verlofdag, een leuke onderbreking van de werkweek en zijn we blij dat we effe kunnen verpozen. Al werd de dag wel onderbroken door een hevig onweer dat alle electriciteit hier even deed afslaan, maar voor de rest was het wel goed, en is het weer goed.

Blogje ',','

Geen opmerkingen: