zondag, april 18, 2004

Wolven van de Calla

Wolven van de Calla

Oftewel het nieuwste boek van Stephen King, deel vijf van de Donkere Toren serie en net zoals de vorige vier delen een echte aanrader. Niet zozeer horror (al komt dat er ook wel in voor, meer dan in de vorige delen), maar gewoon een spannend fantasie verhaal. Stephen King's versie van de zoektocht naar de Holy Grale (en iets anders dan die van Monthy Python ;-)
Ik wou dat ik zoiets kon schrijven. Het is ongelooflijk wat Roland van Gilead uit de lijn van Eld en zijn kompanen allemaal beleven. En wat ik vooral subliem vind, is de manier waarop Stephen King er telkens weer in slaagt om een kruising te maken tussen verschillende boeken. In deze serie zitten stukken verweven van en links verwerkt met onder andere The Stand, Bezeten Stad, en nog een paar anderen. En dat op een zeer natuurlijke en aanvaardbare manier. De meester in actie. Als ik ooit dat niveau zou kunnen behalen, zou ik gelukkig zijn, maar ik betwijfel het.
Al komt mijn nieuwe boek een stukje in de buurt van het soort verhalen dat hij schrijft en zijn een paar van de andere dingen die ik al geschreven heb ook wel in die genre. En al vind ik ze zelf niet slecht, ik denk niet dat ze zijn niveau halen. Maar op zich is dat geen ramp. Als ik zo goed was als Stephen King zou ik wel full time kunnen schrijven en zou ik mijn kas niet meer moeten opvreten bij alle frustraties die dagdagelijks mijn weg kruisen op mijn job....
Maar ja, we zien wel. In september komt mijn tweede boek uit en zodra de gips af is, begin ik weer te schrijven. Ideeën genoeg, meer dan er kunnen uitgegeven worden. En ik heb nog vier boeken die min of meer klaar zijn en twee die half af zijn en die ik nu eerst ga afwerken. En dan nieuwe dingen schrijven. Genoeg om nog een paar jaar verder te kunnen :-)

Blogje ',','

Geen opmerkingen: