woensdag, juni 30, 2004

GPRs, Bluetooth, HSCSD en WIFI

De moderne draadloze communicatiemiddelen. Als ik vroeger op vakantie met de laptop wilde inbellen, dan ging dat met een gewone infraroodverbinding en inbellen. Traag en een beetje duur.
Toen ben ik hier thuis overgeschakeld van een ADSL lijn (Scarlet natuurlijk) met een lijn, naar een WIFI verbinding overal in huis. Zalig, makkelijk en snel.
Maar tenzij Sinfilo in Oostende op de zeedijk overal gratis WIFI Hotspots gaat leggen (en volgens hun site is dat nog niet het geval) kan ik daar niet ver mee geraken.
Dus dan is er HSCSD (aka high speed data). Inbellen op 4200 (sorry, enkel voor Scarlet klanten), inloggen met je username en pass van Scarlet, modem op V.110 zetten, compressie opzetten en je surft aan snelheden van 43,2 Kbit/s tot 100 Kbit/s. Alleen wil mijnen XP de Nokia modem niet vinden en werkt dat dus niet. Ik kan met de standaard IR inbellen, maar dan haal ik enkel 9,6.
Dus maar overgeschakeld op GPRS, is ongeveer zo snel als HSCSD, maar qua inloggen makkelijker. En dat werkte wel op Ifrarood. Dus dat was al goed.
Maar wat blijkt nu : die infrarode poort zit net waar de muis altijd ronddraait. Dus heb ik me maar een USB sticky met bluetooth aangeschaft et voila. Geen IR meer, maar wel GPRS ? 115 kbit/s.
Heb wel effe moeten zoeken om dat aan de praat te krijgen. De drivers die er bij waren, deden niet wat ze moesten doen, maar gelukkig is Google your friend, en heb ik met de eerste hit de juiste drivers gevonden. En werkt het.
Cool hé :-)

Blogje ',','

Geen opmerkingen: