zondag, oktober 19, 2003

Als de rook om je hoofd is verdwenen
Dan smaakt de haring lekker. Want lekker was die, net zoals de pannekoeken, maar die rook, die rook, niet te doen. Gisteren in 't Schipke viel het heel goed mee, maar vandaag in Morkhoven, amai. Mensen die mij kennen, weten dat ik nogal een fanatieke anti-roker ben, en op zulke gelegenheden word ik altijd weer bevestigd in mijn sigaretten haat. En met reden. Ik begin er door te snotteren en te kuchen, mijn ogen beginnen te lopen en krijg hoofdpijn.
Hoe kan zoiets nu goed zijn ? Hoe kan dit nu lekker zijn ? Ik kan het niet begrijpen. En het ergste van al vind ik altijd dat rokers niet-rokers verplichten om mee te roken. Tegen hun zin, willen of niet.
Ik ben dan ook een zeer groot voorstander om alle publieke ruimtes rookvrij te maken. Punt. Ik heb er geen probleem mee dat mensen roken, ieder moet dat voor zich weten, maar waar ik niet tegen kan, is dat mensen anderen verplichten mee te doen aan die dodelijke gewoonte. Dat is toch niet meer dan normaal ? Maar ja, zover is het nog niet, en intussen kan je alleen maar rekenen op de hoffelijkheid van de roker. Die niet altijd heel groot is. Maar ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren, dus geef ik hen nog het voordeel van de twijfel.
Maar zoals gezegd, de haring en de pannekoeken waren ok, en de muziek - door mijn goede vriend Ludo - ook, al is het niet altijd mijn genre ;-)

En om op nog een positieve, literaire, noot te eindigen. Ik zag mijn boek daarstraks op RTV, de regionale zender van de Kempen. (ttz, mijn schoonmoeder belde dat ze het gezien had, dus ik rap kijken en opnemen). RTV doet van 1 tot 11/11 een special over boeken (natuurlijk tijdens de boekenbeurs), met recensies en specials. En in de trailer van die specials ligt een stapel boeken. En welk boek ligt daar tweede van boven (of derde, wil het kwijt zijn) : het mijne : Meriumbe.
Dat doet wel iets hoor, veel zelfs. Ik werd er even stil van.

En nu gaat het echt beginnen. Zaterdag signeren in Westerlo, woensdag daarop opening van de boekenbeurs en dan signeren op de boekenbeurs op 1, 2, 8 & 11 november. Worden drukke tijden. Maar ja, dat is de tol van de roem zeker ;-)

Blogje ',','

Geen opmerkingen: