woensdag, juni 28, 2006

Intriest, in in in en intriest

Andere woorden heb ik er niet voor. De lijken van de twee verdwenen meisjes zijn gevonden. Iedereen had het ondertussen wel verwacht denk ik, maar ergens blijf je toch nog hoop koesteren dat ze op een dag door de voordeur naar binnen gewandeld komen en vrolijk roepen: 'hier zijn we'. Dat ze dan de pandoering van hun leven zouden krijgen, leidt geen twijfel, maar ze zouden er wel nog zijn.
Nu zullen ze nooit meer vrolijk zijn en nooit meer door de voordeur naar binnen gelopen komen. En waarom? Niemand die het (voorlopig) weet.
Waarom doet iemand zo iets? Ik snap het niet. Ik snap het echt niet.
Dat geval in Antwerpen, waar die treinbestuurder doodgeslagen is. Dat is ergens nog te snappen. Niet goed te keuren, dat zeker niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat die gasten die dag niet op de bus gestapt zijn met de bedoeling om iemand te doden. Daar ben ik vrij zeker van. En er is geen excuus voor wat ze gedaan hebben, maar het is en blijft waarschijnlijk een ongelukkige samenloop van omstandigheden en verkeerd aangekomen klappen.
Maar deze meisjes zijn moedwillig en bewust om het leven gebracht. Ik denk dat daar weinig twijfel over kan bestaan. En dat is onbegrijpelijk.
Ik ben voorstander van wraakacties, absoluut niet, maar de dader of daders van deze moorden moeten ongelooflijk hard aangepakt worden. En dan heb ik het niet op tien keer levenslang. Want dat zal nooit even zwaar wegen als wat ze die meisjes aangedaan hebben. En ik weet dat eender welke straf hen niet zal terug brengen. Maar de dader moet inzien dat hetgeen hij gedaan heeft niet kan. Niet nu, niet nooit. En dat hij daar voor moet gestraft worden.
Dat ze hem naar Irak sturen, om daar lijken te gaan ruimen. Dat ze hem naar Ethiopie sturen en de mensen die daar getroffen zijn door hongersnood gaat helpen. De rest van zijn leven (zeker niet voor even). Dat hij de hele dag ellende ziet en dan beseft wat hij gedaan heeft.
Hoe kan iemand nu zoiets doen! Er zijn geen woorden voor.
En neen, die ouders hadden die meisjes daar niet mogen achterlaten, zeker niet. Maar dat geeft hoegenaamd niemand een excuus om die meisjes dan te vermoorden.
Het is triest, in in en intriest. :-(

Blogje ',','a

Geen opmerkingen: