dinsdag, oktober 04, 2005

Belgische wantoestanden

Heeft u ook stookolie besteld voor 1 october? Ik niet, maar mijn schoonvader wel. En dus wil hij die tegemoetkoming wel krijgen, nietwaar. En dus ik op zoek gisteren naar de formulieren die sinds 1 october online ter beschikking zouden zijn. Ik had niet verwacht dat ze er zouden zijn, maar ja hoor, effe zoeken, met een omweg (of start) via fgov, waar op de homepage al een artikel over de 'veel gestelde vragen mbt huisbrandolietussenkomst' stond.
Effe klikken en je wordt doorverwezen naar het ministerie van financien
Alwaar ook op de allereerste pagina (na de taalkeuze, viertalig, jawel) een hoofding : 'Tussenkomst huisbrandolie' staat met daaronder : 'Aanvraag tot tussenkomst: formulier'.
Ikke dat dus gedownload, afgeprint en aan schoonpapa gegeven. Die dat mooi ingevuld heeft en er vandaag mee naar de belastingen getogen is.
En dan begint het: 'Dat formulier? Dat kennen wij niet. Dat hebben wij nooit gezien. Daarvoor moet ge bij de post zijn.
Jamaar, dat staat op jullie site?
Nee meneer, daar kunnen wij niets mee doen, nooit van gehoord, kennen we niet, kunnen we niets aan doen.'
Waarop mijn schoonvader in een franse col?re (anders een heel beminnelijk man hoor) vertrokken is.
En terecht. Wat voor onzin is dat nu! Weken, maanden bijna zijn ze er al van bezig. Dan is het eindelijk zover en dan weten de mensen die het werk moeten doen van niets.
En in plaats van dan nog effe behulpzaam te zijn en te gaan zoeken hoe het in elkaar zit, neen, gewoon de mensen onbeleefd wegsturen.
Als dat de manier is waarop de overheid de burger tegemoet wil komen, amai mijn voeten. Ik denk dat dit er eentje voor Kafka is.

Blogje ',','

Geen opmerkingen: