zondag, november 26, 2006

Opletten met voornemens....


Dit is het resultaat van een poll die dezer dagen op De Standaard staat. Het resultaat verbaasde mij. En tegelijk ook niet. In de woede van het ogenblik, in de frustratie van zoveel banen die weer verloren gaan, is het normaal dat mensen zeggen: daar koop ik nooit nog een auto van.
Maar: wil dat ook zeggen dat ze dat in realiteit ook gaan doen? Ik denk het niet.
Toen Renault gesloten werd, werd er ook algemeen geroepen: 'Ik koop nooit nog een een Renault, daar rijd ik niet meer mee...'
Maar:
Dan krijg je dit fenomeen: Renault doet het ongelooflijk goed qua verkopen in ons land. Is iedereen de sluiting van Renault in Vilvoorde dan al vergeten? Neen, dat niet, maar het leven gaat verder. Zo simpel is het.
Al wil dat niet zeggen dat het nu niet erg is voor al die mensen die hun job daar dreigen te verliezen, da's iets anders. Dat is wel erg. En ik hoop echt dat ze allemaal snel een andere leuke job vinden.
Maar het leven gaat verder. Het stopt niet met het einde van de Golf in Vorst. Het stopte niet toen Renault sloot, noch toen Sabena failliet ging.
En ik wil het probleem van VW zeker niet bagatelliseren, maar er zijn dagelijks, in andere, veel kleinere, bedrijven in ons land banen die op de tocht staan. Mensen die hun job verliezen. Mensen die op zoek kunnen gaan naar iets anders. Zonder al die media-aandacht. Zonder al dat lawaai errond. Maar zij moeten evenzeer opnieuw beginnen. Aan een nieuwe job, aan een nieuw hoofdstuk. En is dat altijd leuk? Natuurlijk niet. Maar soms wel beter. Soms wel nodig. Al is het altijd spannend.
Enfin: voor elk van hen, waar dan ook: veel sterkte en veel succes. En vergeet het niet: het is maar een job. Er zijn nog zoveel andere dingen in het leven die de moeite zijn. Al heb je die job natuurlijk wel nodig om die andere dingen te doen. nietwaar :-)

Blogje ',','

Geen opmerkingen: