zaterdag, oktober 18, 2008

't is weer van datte

Binnen een paar weken begint de boekenbeurs en iedereen die een iet of wat bekende smoel heeft in dit land stelt zijn of haar nieuwste boek voor. Al of niet (meestal niet) door hun zelf in elkaar geknutseld, laat staan zelf geschreven.
De Planckaerts hebben weer nieuwe boeken uit, en nog een hele rist andere BV's.
En de echte schrijvers? (waar ik mezelf niet toe reken, laat dat duidelijk zijn, ik ben maar nen amateur, al blijft de hoop leven dat er nog eens iets van mij uitgegeven wordt, en in alle bescheidenheid, die kans is vrij reeƫl, maar daarover later meer).
De echte schrijvers komen bijna niet aan bod in alle talkshows, krantenartikels en dies meer. Neen, die moeten het maar van de gewone weg hebben.
In elk geval, daarnet nog eens in de Standaard Boekhandel in Oostende binnen geweest, en daar ligt nog steeds een exemplaar van mijn tweede boek. Het klopt, het is nog niet verkocht, maar het ligt er wel. En het ziet er ondertussen vrij beduimeld uit, wat toch wel wil zeggen dat het vaak vast gepakt is (en neen, niet altijd door mij ;-)
Of het nu een groot succes was of niet, ik heb er al twee uitgegeven, en hopelijk komen er nog bij.
En neen, ik ben geen BV, dus kom ik niet in al die talkshows, maar de spontane reacties van mensen die het goed vonden, zijn voor mij minstens zo belangrijk.
Wat ik dus maar wil zeggen: als je in dit land (en wellicht overal, want het is blijft 'een commerce') een boek wil uitgeven, moet je eerste zorgen dat je tronie, smoel, bakkes, op het kleine scherm komt (digitaal of niet ;-) en dan kan je met gemak een boek uitgeven. Of dat ook goed moet zijn? Dat zijn details, meneer, dat zijn details :-)
En neen, ik ben geen gefrustreerde schrijver, ik heb er nog altijd plezier in en op zich stoort dit alles mij niet, maar helemaal juist is het niet, niet?

Blogje ',','

Geen opmerkingen: