vrijdag, oktober 17, 2008

De Begrenzer

Neen, geen familie van 'de Uitvinders'. Ook niet van 'The Terminator'. Neen, zelfs niet van 'The Gouvernator'.
Neen, 'de begrenzer' is een handig knopje op mijnen Espace. Een beveiliging tegen mensen met zware voeten.
Niet dat ik zo hard rij, maar, als ik op een zonnige vrijdagmiddag richting kust rij (om daar een hoop testen voor het werk te gaan doen, niet om de toerist uit te hangen, voor alle duidelijkheid), dan heb ik soms wel de neiging om een beetje te snel te rijden.
Geen verkeer, open baan, droge, zonnige weg, de verleiding is dan groot.
Zo groot dat ik onlangs 'documenten aan de receptie' mocht gaan halen. Wat nooit een goed teken is. Al bij al viel het nog wel mee, maar niet echt voor herhaling vatbaar.
Dus: begrenzer opgezet, en maar gas geven. Eens de grens van zware overtreding bereikt stopt de wagen gewoon met gas geven. En mocht u zich afvragen of dat wel veilig is, en of je dan in noodgevallen nog kan reageren? Ja, dat kan. Daar hebben de ingenieurs van Renault aan gedacht.
Als je 'the pedal to the metal' duwt, dan 'override' je de begrenzer en kan je rustig wat gas bij geven.
Een tooltje dat ik vaker ga gebruiken op dat soort ritten denk ik.
Al is daar in de ochtendlijke en avondlijke ritten naar en van het werk weinig nood aan. De kans dat ik dan te hard rij is vrij onbestaande. Maar nu was het wel handig.

Blogje ',','

Geen opmerkingen: