zondag, april 06, 2008

"Jongeman opgepakt voor surfen op draadloos netwerk van buur" was één van de hoofdpunten in het nieuws vandaag en in de kranten.

Hmmm, daar stel ik me dan toch een paar bedenkingen bij:
- ja, het mag niet om via de lijn van iemand anders te surfen
- ja, er zullen waarschijnlijk een heleboel regels zijn waarom het verboden is (zoals 'zich op een onregelmatige manier toegang verschaffen tot het informaticasysteem van een derde)
- ja, het is dom om het voor het huis van een buur te doen

Maar:
- moet die buur zijn netwerk maar beveiligen (tenzij dat het geval was en de andere effectief gehackt heeft)
- is dat nu de zwaarste misdaad die iemand kan begaan?
- mensen worden in elkaar geslagen, inbraken worden gepleegd in huizen, waarbij dierbare bezittingen gestolen of vernield worden, elke dag kruipen talloze bestuurder onder invloed achter het stuur, rijden ze tegen waanzinnige snelheden door bebouwde kom, of brengen ze het leven van anderen in gevaar. Maar daar wordt - in mijn ogen - behoorlijk laks tegen opgetreden.
Maar iemand die effe aan het surfen is op kosten van iemand anders (en oh ja, als daardoor zijn downloadlimiet overschreden werd, mocht de man klant zijn bij één van de grote (lees dure en van kleine limieten voorziene) providers, dan mag hij een bijdrage doen van 1 euro.

Ik keur het niet goed wat hij gedaan heeft, het mag niet, punt. Maar als we ons op dit soort 'misdaden' gaan focussen en de echte gangsters hun gang laten gaan, dan zijn we verkeerd bezig, denk ik. Maar da's dan mijn mening :-)

Blogje ',','

Geen opmerkingen: