zondag, maart 04, 2007

De maansverduistering...

Ik ging ook eens kijken naar de maansverduistering. Leek me wel leuk. Dus, ikke, goe bezig als altijd, loop rond middernacht nog eens effe buiten. Hmmm, nie veel te zien. Waar staat die maan nu eigenlijk weer 's nachts. Dat is toch vanachter? Niet dus. Damn. Effe wachten tot onze buitenverlichting uitgaat, dan zie ik meer. Nog niets. Strange. Waar is die maan nu naar toe?
Maar, niets te zien. Dus ikke maar terug naar binnen en even gaan kijken op de site van Urania. De volkssterrenwacht. Daar zou zeker wel iets over deze verduistering staan. En ja hoor. Dat staat er inderdaad. En wat staat daar?
"Als kers op de taart is er ook nog een totale maansverduistering te zien. Om 22h30 komt de maan de kernschaduw van de aarde binnen. Kort erna zal je merken dat er een "hap" uit de maan verdwenen is. Die hap wordt steeds groter en groter, en tussen 23h44 en 00h58 is de verduistering totaal (omstreeks 00h21 zou de maan trouwens het donkerst moeten zijn). Nadien trekt onze buur zich langzaam terug weg uit onze schaduw, en vanaf 02h11 heeft ze nagenoeg haar oorspronkelijke intensiteit. De maan zal aan het begin van de verduistering zo'n 37 graden hoog staan in het zuidoosten. Bij het einde van de eclips staat de maan op 42 graden hoog in het zuid-zuidwesten. "

Ik was dus juist met mijn schatting waar de maan hoorde te staan. Maar ik ben ook zo slim geweest om net buiten te gaan toen de verduistering compleet was. Redelijk logisch dat ik dan niets zou zien.
Goe bezig dus. Maar wel mooie foto (eventjes 'geleend' van de mensen van Urania. Waarvoor dank :-)

Update: een uurtje later dus wel echt de maan gezien, mooi mooi. Alleen de foto's tonen niet veel. Beetje te ver van het doel verwijderd :-)

Blogje ',','

Geen opmerkingen: