maandag, september 18, 2006

Het vlieg in de pispot principe...

toegepast in de automobielindustrie? U weet wat het 'vlieg in de pispot'-principe is? Neen? Wel, dan zullen we dat even proberen uit te leggen.
Naar het schijnt - ik kan er niet echt van meepraten, want ik pis nooit naast de pot... - hebben mannen de neiging om, terwijl ze hun meest natuurlijke behoefte (na bier drinken en zat worden) aan het doen zijn, rond te kijken, waarbij de straal, die verondersteld wordt in de pot te belanden, nogal eens naast de pot terecht komt. Met alle vieze en geurrijke gevolgen van dien.
Tot één of andere slimmerik (waarschijnlijk een vrouw) op het idee kwam om een vlieg te tekenen in de urinoir. En wat gebeurde er? De mannen proberen allemaal op die vlieg te mikken (en zeker als ze zat zijn, duurt het een hele tijd voor ze door hebben dat dat geen echte vlieg is, als ze het al ooit beseffen), en pissen ze mooi binnen de pot.
Dat is het eenvoudige, maar zeer doeltreffende principe.
Welnu, datzelfde principe hebben ze volgens mij toegepast in de wagen. Kijk even naar die foto. Wat ziet uw lodderig ook? Een groen wijzertje met een pijltje binnenin mijn toerenteller plaat. Wat doet dat daar? Niets. Dat werkt niet, dat beweegt niet, dat is gewoon versiering.
Of toch niet? Want, als je je toerentellermeter zoveel mogelijk op dat pijltje kan houden, dan rij je zo zuinig mogelijk. En verspil je zo weinig mogelijk brandstof. Of - met andere woorden - pis je zo weinig mogelijk naast de pot.
Goed gevonden volgens mij. Al denk ik dat vrouwen dit niet gaan snappen. Want zij hebben geen vlieg in hunne pispot. Allez, dat denk ik toch niet ;-)
Of zijn vrouwen van hun eigen verstandig genoeg om zuinig te rijden (en binnen de pot te pissen?)
Ik stel voor dat we die discussie voor een andere keer bewaren :-)
En oh ja, de reden waarom mijn toerenteller niet op dat pijltje stond toen ik die foto nam, was omdat ik stilstond. Kwestie van niet ergens op te rijden terwijl ik een foto neem van hoe zuinig ik wel rij :-)

Blogje ',','

2 opmerkingen:

Anoniem zei

das toch gewoon het lampke van uw cruise control?

Blogje zei

Inderdaad, ben daar ondertussen ook achter gekomen (na daar op gewezen te zijn, ben zelf zo slim niet...)
Maar het is toch een mooi verhaal hé :-)