zaterdag, augustus 26, 2006

Belgacom screw up

Die gasten van Belgacom hebben mij goed liggen gehad. Kom afgelopen dinsdag thuis. Zet zoals gewoonlijk mijne pc op. Geen internet. Hmmm, vreemd. Kijk naar mijnen IAD (je weet wel, zo'n modem van Scarlet waar je ook je telefonie over kan doen, dat geweldige product, Scarlet One). Hmm, het sync lampje brandt niet. Heel vreemd.
Zou dat bakje stuk zijn. Kan gebeuren. Effe mijn oude Alcatel speed touch pro er tussen gehangen. Lijkt niet te syncen. Maar ondertussen een uurtje weg geweest wegens terug gaan lopen (ja ja, ben weer goed bezig, vandaag nog 7,5 km gelopen in de gietende regen, is eens iets anders hé). En bij thuiskomst: geen sync. Nope, niks, nada, zilch.
Hmmm, niet goed. Helpdesk al gesloten. Wat dan. Maar, heb nog connecties op de 24 uurs helpdesk van Scarlet (maar niet verder vertellen hé) en dus naar daar gebeld. Ze zien idd dat de sync weg is, maar kunnen er niet zelf iets aan doen. Zit bij de mannen van Belgacom. Damn. En die doen er ook alleen maar iets aan tijdens kantooruren. Da's dus echt nen bummer, want ik kan niet zonder internet. Ik ben eraan verslaafd (een beetje maar ;-), maar had nog een pak werk. Dus is de GPRS to the rescue gekomen, maar een (theoretische) snelheid van 115 kbps is niets in vergelijking met 3,3 Mbps. Zeker niet als je er nog een vpn over moet draaien.
Maar zelfs dat is gelukt en met een beetje aanpassen, heb ik zelfs nog kunnen werken.
Maar lijn bleef dood en vrijdag kwam dan een Belgacom technieker langs (wat op zich nog vrij snel was.)
'Brave' man (met veel te veel deo op volgens Els, maar dat geheel terzijde ;-) van Belgacom kwam dus vrijdag langs. Zag dat het mis was in de centrale van Westmeerbeek (Jumper probleem, met andere woorden: zij hebben gewoon mijn lijn afgesloten doordat ze zelf een stommiteit begaan hebben, bevestigd door die technieker trouwens), en heeft dat opgelost. En heeft de ADSL sync terug geactiveerd op onze lijn. Heeft dat getest aan de NTP in de garage, sync lichtje brandt, dus alles ok.
Maar dan kom ik thuis, ik reset mijnen IAD en wat blijkt: gene sync. Nope, niks, nada. Zou die dan toch kapot zijn? Den Alcatel er terug tussen. Nog niks. Tiens. Den Alcatel in de garage ingeplugd in de doos van Belgacom. Nog niks. Vreemd, heel vreemd. Twee modems stuk? Kan zijn, dus nog nen andere Alcatel (ne gewone Speed touch home, mijn museum van vroeger ;-) ertussen. Ook niks.
Hmmm. Dan, door een vreemde ingeving, weet niet waarom, maar soit, de modem ingestoken in de andere lijn, de niet actieve lijn. En ja, daar zit sync op. Damn. Die mannen van Belgacom denken toch echt niet na. We hebben twee lijnen hier, zoals bijna iedereen, (Belgacom legt altijd 2 koperparen binnen, nvdr), maar er is er maar eentje actief. Maar wat doen die mannen dus: ze zetten de sync op de lijn die we al jaren niet meer gebruiken. Goe bezig mannekes.
Nu, gelukkig ken ik er een beetje van en heb ik dus de kabels doorgeknipt en terug aangesloten op de andere lijn en we hebben weer telefonie en internet. Maar de doorsnee gebruiker flipt hier gegarandeerd op. En kan dus na het bezoek van die Belgacom technieker nog altijd niets doen. En wie krijgt dan de schuld? Scarlet natuurlijk. Terwijl het hier een opeenstapeling is van fuck ups van Belgacom.
Niet eerlijk, niet juist en ik ga maandag van mijn oren maken.
Maar ondertussen ben ik dus wel terug op het internet en geloof me, het is een hele opluchting. Al heb ik vanavond niet op internet gezeten (buiten het schrijven van dit stukje), maar zo op gprs, da's toch echt maar een laatste redmiddel, om veel te doen is dat echt niet te doen.
En die mannen van Belgacom: die moeten twee keer nadenken voor ze:
- mijn lijn 'per ongeluk' afsluiten
- mijn lijn 'per ongeluk' verkeerd weer aansluiten.
En wat ik denk dat er gebeurd is, zal ik maar niet zeggen zeker...

Blogje ',','

Geen opmerkingen: