zaterdag, december 31, 2005

Een terugblik...

Eigenlijk de omgekeerde volgorde, eerst de voornemens en dan de terugblik, maar ik kan blijkbaar de publicatie datum niet meer aanpassen. Soit. Wat is voor mij belangrijk geweest in 2005. Veel, heel veel. Maar ben denk ik ook al een pak vergeten. Erg. Maar is normaal zeker?

Persoonlijk:
  • we zijn alledrie gezond gebleven. Heel belangrijk. Al zijn er hier en daar een paar kleine kwaaltjes, niets dat niet makkelijk genezen kan worden, dus niets om over te klagen. Een paar weken geleden was het effe spannend, maar alles is goed afgelopen. Seg dankie.
  • Ook de familie is gezond gebleven. Ook heel belangrijk. Nietwaar.
  • Ik heb niets gebroken. Ongelooflijk. Nietwaar. :-)
  • We zijn veel op vakantie kunnen gaan. En heel leuke vakanties gehad ook. Seg dankie.
  • We hebben een mooi, nieuw en uitdagend project kunnen aanvatten. Het zal ook wel wat voeten in de aarde hebben, maar we kijken er echt naar uit. Binnen negen maanden zou het al ver gevorderd moeten zijn. En neen, er is geen nieuwe baby op komst. Toch niet echt ;-)
  • Het werk: wel, het werk. Ja, dat is het werk. Afwisselend, uitdagend als altijd. Hoe het gaat verder gaan? Zal eens in mijn kristallen bol kijken wat de kleur van de toekomst zal worden ;-)
  • Ik ben beginnen lopen, woeha. En ik hou het vol. Goed hé. Super. Ik word nog een echte sportman.
  • Heb veel concerten gedaan dit jaar. En super goede ook. Ikke blij.
  • Heb veel te weinig gelezen dit jaar. Deel 7 van de Donkere Toren van Stephen King ligt er nog altijd. Maar dat komt wel.
  • Heb veel te weinig geschreven dit jaar. Buiten een paar pogingen om te verbeteren en een kortverhaal is er niet veel van gekomen, maar ook dat komt wel.

Met andere woorden: 2005 was voor mij persoonlijk eigenlijk best wel een goed jaar. Er waren dingen die beter konden, maar dat is altijd zo, nietwaar. Maar al bij al mag ik zeker niet klagen. Dus gaan we zo maar verder doen hé.

De Wereld:

  • de wereld is nog altijd in oorlog
  • er is nog altijd honger in de wereld
  • aardbevingen, tsunami's, orkanen en andere natuurrampen leggen de armoede die er nog altijd overduidelijk is in de wereld, ook in de zogezegd beschaafde en westerse delen, pijnlijk bloot. We moesten beschaamd zijn dat we niet in staat zijn mensen sneller te helpen. Natuurrampen kunnen niet vermeden worden, maar de snelheid waarmee hulp op gang komt en de manier waarop hulp aan gebieden waar geen olie of andere rijkdommen te vinden zijn soms heel laat op gang komt, is wel frappant. Geld blijft de wereld beheersen, zoveel is duidelijk. Normaal zeker? Maar mag niet té worden. Nietwaar.
  • Bush is nog altijd een gevaar voor de mensheid. Al denk ik dat de Amerikanen nu ook beginnen te begrijpen dat ze hem beter niet herkozen hadden. Hoop ik.
  • er is nog altijd terrorisme in de wereld. Ook heel dichtbij
  • Er zijn nog altijd grote ongelijkheden in de wereld. Ook heel dichtbij.
  • er is nog altijd racisme in de wereld. Ook heel dichtbij

Is het dus beter gegaan in de wereld dit jaar? Ik durf het betwijfelen. Is het slechter gegaan in de wereld? Ik weet het ook niet. Er is gewoon nog heel veel te doen. En de focus ligt niet altijd juist. Veel te veel of gewin voor een beperkte groep en veel te weinig op de gemeenschap. Als we allemaal een klein stukje van onze rijkdom afgeven om de minder gelukkigen te helpen, zou het veel beter gaan denk ik. En neen, niet gewoon geven, wel hen helpen en leren voor zichzelf te zorgen. Dan worden we allemaal beter.

In elk geval: moge 2006 voor iedereen een fantastisch jaar worden. Om het met de woorden van Jennie uit Thuis te zeggen: moge het beste van 2005 het slechtste van 2006 worden. Dan is alles goed, nietwaar?

Happy New Year!

Blogje ',','

Geen opmerkingen: