donderdag, oktober 06, 2005

Rijbewijs?

Wel, vanochtend in de file maakte ik mij de volgende bedenking. Wij belgen spreken over een rijbewijs. Maar is dat wel het juiste woord? Het is een bewijs dat je kan rijden. Maar is dat in veel gevallen niet een beetje overdreven? Want als ik zo rond mij kijk, is er toch een behoorlijk groot percentage van de belgische bevolking die wel met de wagen rijdt, maar die eigenlijk er niet mee kunnen rijden. Die niet kunnen manouvreren, die niet weten hoe ze rechtdoor moeten rijden en die niet in staat zijn om deftig te reageren als er iets gebeurt.
Dan hebben onze buurlanden hier een beter woord voor. Permit de conduire. Drivers licence.
De toestemming om te rijden. Dat zegt dat stukje papier inderdaad. Als je dat hebt, mag je met de auto rijden, maar het zegt niet over de kunde om het te doen.
Zouden we rijbewijs dan ook niet beter omvormen in rijlicentie of zoiets?

Al vrees ik dat er morgen van licentie om te rijden niet veel zal komen met al die stakingen...

Blogje ',','

Geen opmerkingen: