zondag, mei 22, 2005

De dualiteit van Instant Messaging

Her en der beginnen artikels op te duiken over de pro's en cons van instant messaging, zoals MSN Messenger, Yahoo Messenger, ICQ, AIM, Jabber, etc.
Hoe ze enerzijds de productiviteit verhogen en anderzijds risico's inhouden qua security.
Vaak wordt er van IM gezegd dat het voor niets anders gebruikt wordt dan om te roddelen, te praten over alles wat niets met het werk te maken heeft en de productiviteit zeker niet ten goede komt. Wel, dat is dan het oordeel van mensen die het zelf niet gebruiken.
Ja, natuurlijk wordt er via IM tijdens de werkuren gepraat over dingen die niets met het werk te maken hebben. Maar dat gebeurt toch ook via de telefoon, in de gangen, in meetings, kortom overal. Moet daarom de telefoon afgesloten worden, verboden worden in de gangen te praten of een verbod uitvaardigen om in meetings over iets anders te praten dan strictly de agenda?
Neen toch. En dat roddelen. Wel ja, dat gebeurt daar ook, maar net zo goed in de andere plaatsen.
Mensen die goed met elkaar overeen komen en weten wat de andere persoon drijft en bezighoudt, zullen veel betere resultaten boeken dan mensen die enkel en alleen met het werk bezig zijn. Ik ben geen doctor die daar onderzoek naar gedaan heeft, maar ik denk dat het vrij logisch en correct is.
En de productiviteit? Wel, die stijgt zeker door het gebruik van IM. Ook dat wordt in al die artikels uitvoerig beschreven. Als ik naar mezelf kijk, dan ben ik soms in tot 8 of 9 verschillende vensters met mensen aan het praten over dingen die voor het werk moeten gebeuren, vragen aan het stellen, dingen aan het bespreken, etc.
Ik kan niet 9 telefoongesprekken tegelijk voeren. Ik kan op die tijd op geen enkele andere manier voor mekaar krijgen wat ik wel kan doen via IM. Dus denk ik dat mijn productiviteit dan behoorlijk hoog is. En ja, natuurlijk wordt er ook over andere dingen gesproken. Maar als je dat niet via die weg kan doen, dan doe je dat toch door naar de mensen toe te stappen of uren aan de telefoon te hangen? En komt dat de productiviteit ten goede? I don't think so.
En veiligheid. Tja, daar is iets voor te zeggen ja. MSN Messenger is misschien niet de meeste veilige IM, maar email is ook niet het meest veilige medium. Websites zijn ook potentieel gevaarlijk. Moeten we dan het internet maar gewoon afsluiten? Dan zijn we terug van al die virussen af.
Of moeten we op zoek gaan naar een veilige IM applicatie die wel toelaat om op een veilige manier met elkaar te communiceren en toch de productiviteit en de vrijheid van de mensen vrijwaart?
Ik zou zeker voor dat laatste opteren en ik hoop uit de grond van mijn hart dat de beleidsmakers bij ons (en ik bedoel niet ons land ;-) er ook zo over denken. Want de boel gewoon afsluiten, is hetzelfde als de de straat gewoon afsluiten omdat er sommige mensen zijn die te hard rijden. Dat doe je toch ook niet? Neen, je legt de misbruikers aan banden en laat de mensen die zich aan de regels houden gewoon doorrijden. Zo doe je dat. Je zet flitspalen voor de overtreders en degene die niet te hard rijden, zullen niet geflitst worden. Virusscanners en andere tools moeten up to date zijn. Daarzonder ben je inderdaad a sitting duck, maar ik zie toch ook niemand email afsluiten, al komen daar dagelijks virussen door en slaagt er af en toe ook nog eens eentje in om de virusscanner te verschalken.
Enfin, soit, we zien wel wat het wordt, maar ik hoop echt dat er een beetje openmindedness aan te pas komt. Want mensen beknotten in de vrijheid die ze al die jaren gekend hebben, gaat heel veel demotivatie tot gevolg hebben. En da's voor niks goed. Voor niks...

Blogje ',','

Geen opmerkingen: