maandag, april 25, 2005

Verkeersremmers = verkeersbelemmeraars

Als je ziet wat de Vlaamse instituten der wegenwerken en wegonberijdbaarheidmakers allemaal klaarmaken tegenwoordig, dat is huilen met de pet op.
Overal duiken er alle mogelijke en onmogelijke snelheidsremmende maatregelen op. En ik begrijp dat. Dat is nodig. Ik wil ook dat mijn kind beschermd wordt als het met de fiets rijdt en te voet naar school gaat.
Maar op veel plaatsen maken ze die dingen zo onmogelijk ingewikkeld of onoverzichtelijk dat je er bijna niet voorbij kan rijden zonder gigantische maneuvers uit te halen en eigenlijk levensgevaarlijke toeren uit te steken. Je moet soms serieus veel gas geven om proberen snel een onoverzichtelijk geworden bocht voorbij te geraken of je moet net achter een bocht hard op je rem gaan staan omdat een van die verkeersremmers al het verkeer vast gezet heeft. Als er eentje net niet genoeg ruimte laat, zit alles vast. Als er een bus of vrachtwagen tussenzit, is het helemaal gedaan. Die geraken er gewoon niet meer door zonder dat iedereen achteruit moet.
Is dat nog normaal? Bestaat er geen beleid op dit gebied? Bestaan er geen richtlijnen over de minimale afstand die er vrij gelaten moet worden? Over de minimale draaicirkel die er voor auto's en vrachtwagens voorzien moet blijven zodat zij nog ergens kunnen inrijden zonder de stoep kapot te rijden of geparkeerde auto's te rammen?
Het is echt verschrikkelijk aan het worden en ik zie dagelijks veel meer bijna ongevallen door die verkeersremmers dan voorheen. En dan kan je je toch wel de vraag stellen of die dingen hun doel niet een klein beetje voorbijschieten. Of dat ze er misschien toch net iets beter over na hadden moeten denken. Maar dat is blijkbaar te veel gevraagd is ons apenlandje. ;-)

Blogje ',','

Geen opmerkingen: