zaterdag, februari 12, 2005

Het fenomeen weblogs

En ik die dacht dat het voor de meeste mensen een leuk tijdverdrijf was, een manier om zijn of haar mening te uiten en de wereld deelgenoot te maken van hun ideeen of hun leven. Maar neen, het begint precies een redelijk serieus fenomeen te worden.
De Morgen besteedt er aandacht aan en het is zelfs onderwerp van discussie op een forum van de KVIV. Nou moe, dat wordt echt serieus.
Nog efkens en het wordt gereguleerd en aan banden gelegd en dan is de lol er wel van af. Voor mij moet weblogging of blogging leuk, vrijblijvend en ongereguleerd blijven. Dan is het in orde. En met ongereguleerd bedoel ik zeker niet dat je zomaar iedereen door het slijk mag halen of zwart mag maken. De algemene gedragsregels die in de echte wereld ook gelden, moeten zeker hier ook van toepassing blijven.
Maar voor mij is het een uitlaatklep, een tijdverdrijf. Ik zie hier niet echt een business in. Al mag je de invloed van weblogs niet onderschatten, dat zeker niet. Ze kunnen iemand maken of iemand kraken.
Maar als het onderwerp begint te worden van 'serieuze' mensen, dan wordt het gevaarlijk. Dan wordt het serieus. En dat is het volgens mij niet. In de zin van: weblogs zijn geen kranten ? la De Morgen of De Standaard. Weblogs geven de persoonlijke mening van mensen weer en niet de door een krant verondersteld te zijnde objectieve berichtgeving.
Allez, zo zie ik het toch. En dat is volgens mij ook de kracht van een weblog. Je mag je eigen mening zeggen. Zonder dat het altijd politiek correct moet zijn, of de strekking van je werkgever of krant moet volgen.
En dus moet het vrij en ongereguleerd blijven.
Maar misschien overdrijf ik wel, en loopt het allemaal zo'n vaart wel niet. Doet er niet echt toe, ik blijf mijn ding hier doen en de rest, wel dat zien we wel hé.

Blogje ',','

Geen opmerkingen: