maandag, februari 14, 2005

Blogger onder vuur

Google heeft een werknemer ontslagen omdat hij allerlei gegevens over Google zelf op zijn weblog gezet had.
Wel, daar kan je een paar dingen op zeggen. Er is het recht op vrije meningsuiting en iedereen heeft het recht te zeggen wat hij of zij wil, zolang hij daarmee anderen geen schade toebrengt. En in die zin kan je zeggen, wat heeft hij verkeerd gedaan? Hij heeft zijn ding gezegd.
Maar er is ook zoiets als: je tekent een contract met je werkgever en meestal staat daarin (in die van mij stond dat toch altijd) dat alle informatie die je mbt je job nodig hebt, eigendom blijft van je werkgever en dat je die niet op één of andere manier mag publiekelijk maken.
Nu praat iedereen al eens over zijn werk aan den toog en hoe vaak gebeurt het niet dat je iets meer zegt dan je eigenlijk zou mogen zeggen. Maar dat is nog iets heel anders dan het online zetten zodat de hele wereld het kan zien.
Dus snap ik dat Google gereageerd heeft. Of ontslag de juiste reactie was, laat ik in het midden, maar ik snap wel dat ze hun zaken moeten beschermen. Geen enkel bedrijf zou er mee opgezet zijn dat de interne keuken voor iedereen te lezen zou zijn op het internet. Ik zou daar als werkgever ook niet mee kunnen lachen.
En onlangs is er nog iemand ontslagen omdat hij in zijn blog zijn baas "Evil boss" genoemd had. Sommige bazen zouden daarmee kunnen lachen, anderen blijkbaar niet. Feit blijft dat je dat mag denken, dat je dat aan den toog mag zeggen, maar dat je moet opletten met zoiets online te zetten.
En ja, ik blijf voorstander van het recht op vrije meningsuiting en ik vind dat alles moet gezegd kunnen worden, maar je moet andere mensen niet beginnen beledigen en kwetsen, want dat gaat voorbij aan het recht op vrije meningsuiting.
Dus ja, bijna alles moet kunnen, maar let toch maar beter een klein beetje op. Ik schrijf hier ook niet alles wat ik denk hoor, bijlange niet .... ;-)

Blogje ',','

Geen opmerkingen: