vrijdag, oktober 08, 2004

Japan

Elf jaar geleden ben ik eens voor drie weken naar Japan geweest. De reis van mijn leven (tot nog toe). Mijn neef woonde daar toen en had ons uitgenodigd om op bezoek te komen. Eerst aarzelend van, ja we zullen wel eens komen (het is nogal ver he), maar later : we moeten dat gewoon doen.
En we hebben het dan ook gedaan, met vier, mijn broer, een nicht van ons en een vriendin van ons nicht (later de vrouw van mijn broer geworden, neen, geen toeval ;-), hebben we drie weken rondgetrokken in dit zeer fascinerende en mooie land. Boordevol tempels, in de kleinste dorpjes, op den buiten, maar ook in het midden van Tokyo en Kyoto. Overal zijn er de grootste en meest indrukwekkende tempels. Degene die mij het meest bijgebleven is, is de Heian Shrine en de Kinkakuji tempel. Met het gouden dak.
Een week Osaka (waar neef Jos woonde - ook een schrijver trouwens ;-), een week Kyoto en een week Tokyo (en omgeving). Stikkapot waren we allevier toen we na drie weken weer op Zaventem landden, maar ik zou het direct opnieuw doen. Zonder aarzelen.
De mensen zijn er heel anders, heel gesloten en afstandelijk, maar het land is mooi, fascinerend, anders. En het eten is er zeer lekker. Ja, ik wil terug.
En hoe kom ik daar nu zo plots bij? Wel, ik ben de video's van onze reis naar Japan aan het digitaliseren en dan bekijk in ondertussen zo een aantal stukjes. En ik moet zeggen, het is verschietachtig om jezelf na elf jaar terug te zien. Veel magerder, veel meer haar (zowel op het hoofd als de baard), een grote bril en die kleren??? Niet te doen. I wouldn't want to be caught dead in them now, zeggen ze in het goe vlaams, maar het is waar. Maar ja, dat zeggen we binnen elf jaar ook van de dingen die we nu dragen, dus niets om van wakker te liggen.
Het is alleen grappig om te zien hoeveel er veranderd is op die elf jaar. Time flies nietwaar. Maar als ik de kans nog eens heb, ga ik terug naar dat land aan de andere kant van de wereld. Het enige probleem is dat Els niet graag vliegt, en je doet er toch wel vlotjes 18 uur over. En dat is lang als je niet graag in de lucht hangt... ;-)

Blogje ',','

Geen opmerkingen: