zondag, september 19, 2004

Multimedia kent geen grenzen meer...

En ik ben er diep ingedoken. Heb me een Compro VideoMate live USB 2.0 aangeschaft. Een watte? Juist ja. Een video capture kaart om de video's van onze Bram (en andere video's) die zich nog in een analoge toestand bevinden, over te zetten om een meer eigentijds formaat. Lees: digitaal om dan op DVD te branden.
Awel, ik moet zeggen, dat bakje doet het goed. Het is een apart device, met een eigen hardwarematige codec, die de beelden zelf omzet naar een mpeg formaat, waardoor de cpu van mijne laptop gespaard blijft en ik tijdens het capturen rustig allerlei andere dingen kan blijven doen. Ik moet er alleen voor opletten dat de harddisk niet volloopt, want zo'n ding wreet space. En nu kan ik dus de video's (van de videorecorder, maar ook van de analoge videocamera) overzetten op mijne pc. Het was wel even zoeken naar de juiste kabels, maar nu dat in orde is, loopt het als een trein.
Het enige dat nog redelijk lang duurt, is het omzetten van de gecapturede beelden naar een DVD. Dat neemt ettelijke uren in beslag, maar is ook iets dat rustig op de achtergrond kan blijven lopen. (en 's nachts).
Andere leuke dingen die je met dat bakje kan doen, is tv kijken op je pc. Coax kabel in het bakje en klaar is kees. En aangezien je tv kan kijken op je pc, kan je ook tv opnemen op je pc. Inclusief timeshifting (tegelijk kijken en opnemen). Of met andere woorden, dat ding is feitelijk ook een dvd recorder. Leuk hé. Echt, heel leuk. En op deze manier zijn de beelden van onze Bram (zelfs van ons huwelijk en andere festiviteiten) weer een stukje zekerder dat ze voor het nageslacht bewaard blijven. Want het zou toch zonde zijn mocht daar ooit iets mee gebeuren. De videorecorder of de camera zijn zonder meer vervangbaar. Die beelden nooit meer...

Blogje ',','

Geen opmerkingen: