dinsdag, september 21, 2004

Dit is Belgisch

Het communautair gekrakeel over wel of niet meer vluchten op onze nationale luchthaven. Het is een spektakel waarmee we ons in de wereld weer behoorlijk belachelijk aan het maken zijn.
En ja, ik heb alle begrip voor de mensen die 's nachts wakker liggen van de vluchten die over hun daken scheren, en ja, dat zal zeker niet leuk zijn. Ik woon ver genoeg van de luchthaven om daar geen last van te hebben, maar hier komen 's nachts ook vaak auto's en brommers met afgezaagde knalpotten voorbij die ook behoorlijk veel lawaai maken. Wellicht is dat niet vergelijkbaar, maar als je niet goed kan slapen, dan kan je overal wel wakker liggen. Waarmee ik het probleem zeker niet wil bagatelisseren, want het is wel degelijk een probleem. Maar als DHL nu stillere vliegtuigen in dienst wil nemen ? Dat zal toch zeker helpen.
En wat met die 9.000 (negenduizend) banen die zullen verdwijnen als DHL naar Duitsland verhuist? Wie gaat dat goedmaken? Tel daar bij nog eens de indirect tewerkstelling en komt makkelijk aan 15.000 banen. En dat zijn er veel, verdomd veel. Is dat dan niet belangrijk?
Ik zie het zo al gebeuren. Brussel wil die nachtvluchten niet meer en dus moet DHL verhuizen. Met als gevolg : x-duizend extra werklozen in Brussel en wie moet er dan extra steun hebben om die op te vangen? Juist ja, Brussel.
En begrijp me niet verkeerd, ik heb het hier niet specifiek op Brussel, ik heb het hier op al die mensen die politieke spelletjes voorrang geven op het gezond verstand en op de harde economische realiteit dat er gewoon een pak banen verloren zullen gaan als dit nog lang duurt.
En ja, de kwaliteit van het leven is ook heel belangrijk, een goede nachtrust is elementair voor een gezond leven, maar een inkomen en zekerheid dat er morgen brood op de plank zal zijn, is dat evenzeer. Het zal dus een compromis (en daar zijn wij Belgen toch supergoed in) moeten worden tussen gecontroleerde uitbreiding van de luchthaven (met gewaardborgde tewerkstelling) en aandacht voor de noden van de mensen die in de buurt van de luchthaven wonen.
Maar het is toch een gegeven dat een land dat zich modern wil noemen en dat meewil met de vooruitgang in deze wereld over een luchthaven moet beschikken? En Belgie is nu eenmaal maar een zakdoek groot. Veel andere plaatsen om een dergelijke luchthaven in te planten en dan nog bereikbaar te zijn voor alle Belgen zijn er gewoon niet.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ze een oplossing vinden, want ik wil anders niet in de schoenen staan van die negenduizend mensen die binnenkort op zoek mogen gaan naar een andere job (want daar zullen ze volgens mij ook niet goed van slapen...)

Blogje ',','

Geen opmerkingen: