zondag, mei 09, 2004

Flitspalen voor voetgangers en fietsers !

Flitspalen voor voetgangers en fietsers !

Er wordt zoveel gedaan over flitspalen voor automobilisten, hoe die het aantal ongevallen drastisch kan doen verminderen en het aantal slachtoffers gevoelig kan terugbrengen. Daar ben ik het volledig mee eens en heb er dan ook geen probleem mee dat er flitspalen staan. Al is het wel minder leuk rijden tegenwoordig dat je altijd verdomd goed uit je doppen moet kijken om toch maar niet heel even op het verkeerde moment - al of niet bewust of onbewust- te hard te rijden.
Maar wat met de voetgangers er fietsers ? Die rijden en lopen dag in dag uit, zonder ook maar naar iets te kijken door het rode licht. En als je dan als automobilist aangereden komt en ee voetganger of fietser of bromfietser zou aanrijden die door het rood rijdt of loopt (en jij dus door het groen) dan ben je toch in fout.
Ik weet het, het zijn zwakke weggebruikers en veel kwetsbaarder, daar ben ik het mee eens en heb ik alle begrip voor,
maar dat neemt niet weg dat ook zij zich aan de verkeersregels moeten houden en er rekening mee moeten houden dat auto's ook rechten hebben.
Pas op, ik ben geen fanatiek voorstander van de heilige auto, absoluut niet, maar als ik zie hoeveel voetgangers of fietsers hun voeten vegen aan alle regels, dan zou ik toch willen vragen dat ook hier ingegrepen wordt. Want ook dat is een grote oorzaak van ongevallen : onaangepast rijgedrag van fietsers en voetgangers.
Dus waarom geen flitspalen voor hen ? Identificatie zal iets moeilijker zijn, dat besef ik (tenzij iedereen met een nummerplaat op zijn rug wil rondlopen ;-), maar het is toch een overweging waard, nietwaar ?

Blogje ',','

Geen opmerkingen: