dinsdag, maart 16, 2004

Ken je ze, de min tien rijders ?

Ken je ze, de min tien rijders ?

Vroeger, toen de dieren nog spraken en er nog geen sprake was van de nieuwe verkeerswet, was het aangenomen praktijk dat mensen tien km per uur boven de aangegeven snelheid gingen, en dat er daar toch niet voor beboet of geflitst werd.
Wel, sinds de invoering van de nieuwe verkeerswet, met bijhorende hoge boetes, heb ik de indruk dat dit omgekeerd is. Dat veel mensen nu tien km/u onder die aangeduide snelheid blijven, uit schrik toch maar niet zo'n hoge boete te moeten betalen.
Pas op, begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van overal en altijd veel te hard te rijden, maar tien km/u onder de toegelaten snelheid, leunt heel dicht bij het 'tammelen' aan. Neen, dat is het.
Ik pleit niet voor bandeloos rijgedrag, zeker niet, ben zaterdag nog voorbij de plaats gekomen waar Helena vorig jaar verongelukt is, en ik kreeg er ijskoude rillingen van. Je zal mij niet horen zeggen dat alles moet kunnen. Maar ze moeten niet overdrijven he. En wat vooral een probleem is, is alcoholmisbruik achter het stuur. En dat moet ook aangepakt worden. Nu zie je nog veel te vaak mensen met te veel alcohol in hunne kraag achter het stuur kruipen, zonder dat ze het risico lopen gepakt te worden. En als ze iemand doodrijden is het te laat.
Wat ik dus wil zeggen is : rij niet te hard, maar overdrijf ook niet in de andere richting he.

Blogje ',','

Geen opmerkingen: