zaterdag, maart 13, 2004

Big Bang

Big Bang

Hebben jullie het ook gehoord ? De Hubble telescoop heeft beelden gemaakt van het begin van de Big Bang. Het begin van alles. De oerknal. Een gebeurtenis die ik met mijn klein verstand niet kan vatten. Eerst was er een enkel een grote brok materie, die om een of andere reden uit elkaar geknald is en blijven uitdijnen is tot wat nu het heelal is.
Maar wat is er dan voorbij dat heelal ? Wat was er voordien op de plaats waar wij nu hangen te zweven ? Volgens mij zijn hier geen antwoorden voor en kunnen wij mensen (ik toch in elk geval niet) vatten wat oneindig wil zeggen. Er moet toch ergens een einde zijn. Maar bijkomend, wat is achter het einde ? Dat gaat mijn petje te boven.
Nog zo iets : het licht dat nu de beelden droeg die de Hubble gefilmd heeft, is zo'n 13 miljard lichtjaren onderweg geweest. Hoeveel mensenlevens zouden dat zijn ? Ik durf er niet aan beginnen te rekenen. Ik kan er niet bij, maar chapeau voor de mensen die het wel begrijpen.

Geen opmerkingen: