dinsdag, januari 27, 2004

Niets is wat het lijkt

Niets is wat het lijkt

Dat is gisteren nog maar eens duidelijk bewezen. Zat rustig te meeten in de bureau van een collega/vriendin, onderwijl de magneetjes bestuderend die op haar ladenkast hingen. Een hele resem ronde magneten, met daartussen een langwerpige magneet. Hij viel op, hij stak er echt tussenuit. Hij hoorde niet bij de harmonieuze reeks van ronde magneten. Hij paste niet. Het was vreemd en ik wil absoluut niet racistisch overkomen, maar die langwerpige magneet hoorde niet bij de ronde magneten. Het leek wel op hij opzettelijk langwerpig was om op te vallen. Om een statement te maken, tegen de maatschappij te roepen : 'he, kijk naar mij, ik ben anders, ik loop niet mee met de meute, ik pas niet in die grijze massa, ik ben niet conformistisch, ik ben anders !'
Dat gevoel had ik helemaal. Tot ik de magneet van de ladeblok nam en omdraaide. Wat zat er aan de binnenkant ? Twee ronde (jawel) magneten !!!! Ik was er even stil van. Ik moest heel even slikken. Dat wat ik zo onnadenkend, zo onachtzaam voor iets anders gehouden had, enkel en alleen omdat het langs de buitenkant er anders uitzag, was vanbinnen identiek hetzelfde als de andere magneten. Er was geen verschil. Alleen de verpakking was anders. De inhoud niet.
Wat voor mij duidelijk bewijst dat we allemaal gelijk zijn. En dat we veel te veel - ook ik dus - op het uiterlijke afgaan en mensen en dingen daar op beoordelen. Zonder verder te kijken, zonder naar de binnenkant te kijken en ons af te vragen of we niet allemaal gelijk zijn. Wat we echt wel zijn.
Het was voor mij een openbaring, die magneetjes zo vreedzaam naast elkaar te zien. Die hadden al door dat ze vanbinnen allemaal gelijk zijn. Waarom kunnen wij mensen dat niet ?
We kunnen nog veel leren van een hoopje magneetjes tegen een ladeblok gekleefd.....

Blogje ',','

Geen opmerkingen: