vrijdag, november 21, 2003

Varia

Varia

Vanavond in de nieuwste van Johan Deseyn begonnen : Thanathor. Ik moet zeggen, het begin is al veelbelovend. We zijn nog geen 10 bladzijden ver of de eerste gruwelijke moord is al gepleegd. Op een originele manieer. Hoe, dat ga ik natuurlijk niet zeggen, maar Johan doet zijn naam als auteur van Psycho horror alle eer aan. Ga ik zeker aan verder lezen, maar ik was gewoon te moe vanavond om veel te lezen. Als je een pagina leest en je weet op het einde niet wat je gelezen hebt, moet je het boek wegleggen, want dan gaat er veel te veel verloren.

En dus ben ik dan maar overgeschakeld op de nieuwe EOS. Zoals altijd een zeer boeiend blad. Met dit keer een uitermate interessant artikel over hoe de robots niet ver meer verwijderd zijn van het mensworden. Over den Asimo van Honda. Zou dat toeval zijn dat die Asimo heet ? Er staat wel een verklaring voor zijn naam, maar hij lijkt mij toch verdacht veel op Isaac Asimov, een schrijver die ook wel één en ander over robots geschreven heeft. Behoorlijk veel zelfs. Zijn eerste verhaal uit 1950 heette "I, robot", en in de Foundation serie kwamen ook behoorlijk wat robots voor, zeker in de latere delen. Dus lijkt me toch wel niet helemaal toevallig.
Allez, ik heb nog niet alles gelezen, dus zo'n vaart zal het nog wel niet lopen, maar ze kunnen al behoorlijk veel. Wisten jullie trouwens (ik in elk geval niet) dat Robot uit het Tjechisch komt en 'Slaaf' betekent ? Voor het eerst gebruikt in 1920 in Rossum's Universal Robots van Karel Capek.
Verdomd interessant boekje, en al ben ik niet zo wetenschappelijk en technisch aangelegd, toch vind ik het altijd fascinerend om te lezen hoe de wetenschap weer grote vooruitgang geboekt heeft. En voel ik me dan ongelooflijk dom. Maar dat gaat dan ook weer snel voorbij, me troostend met de gedachte dat het er hier niet goed zou uitzien als we allemaal zo slim waren als die wetenschappers. Dat, om het evenwicht in deze wereld te bewaren, er ook nood is aan domme mensen. En dus ben ik blij dat ik nog een nuttige rol te vervullen heb.

Op TV valt er niet veel te beleven. Er is wel Dragonheart met Sean Connery als geweldige stem van de draak, maar die heb ik al een paar keer gezien. Er was het Peulengaleis, met de onverbeterlijke Jos Bosmans, dit keer on the move en op zoek naar een Installateur (weliswaar van wasmachines, maar misschien toch een kleine verwijzing en knipoog naar Telenet ?) en voor de rest Blind Date en De Pfaffs. Hoogstaand, maar met zeer goed nieuws. Ons Lindsay is verliefd. Tranen met tuiten heb ik gehuild toen ik dit fantastische nieuws vernam. Nu pas kan ik echt gelukkig zijn in dit aards tranendal, nu ik weet dat 'ons Lindsay' van de straat is.
En dan nog een paar films op TV1 en KA2, maar ik heb het begin niet gezien, kan dus niet meer volgen en ga bijgevolg proberen eens op tijd in mijn bed te geraken. Zal mij deugd doen. Zeker na mijn kilometers weer gefietst te hebben vandaag op mijn hometrainer. Al de vierde keer deze week. Nooit eerder heb ik het zo lang volgehouden, dus da's al een goed begin. Nu ga ik echt proberen door te gaan tot ik iets heb dat op een beetje deftige conditie lijkt. En dan mijn dieet nog aanhouden tot er minstens 10 kilo af is (als dat zou lukken, zou fantastisch zijn, maar ben al bijna halfweg), zodat mijn gezondheid weer tip top kan worden. Want ik heb geen zin om voortijdig ziek te worden of erger...
En dus moeten we er iets aan doen hé. Nietwaar, geen weg rond

En tot zover de lezing van vandaag. Bij deze een welgemeend slaapwel en tot morgen.

Blogje ',','

Geen opmerkingen: