vrijdag, september 26, 2003

Snelheid, ik ga eraan kapot
Roept Tine ons vanop billboards langs de autosnelweg toe, met haar vinger in een trekkerbeweging tegen haar hoofd. De zoveelste campagne van het BIVV zou je kunnen denken. Ze doen heel veel om de mensen te overtuigen om trager te rijden en ik moet eerlijk toegeven, ik hou me ook niet overal aan de maximumsnelheid. Zoals de meerderheid van ons denk ik. Geen excuus, maar het is zo. Al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd toch wat rustiger rijd. Niet zozeer omwille van de hoge boetes, maar wel om het risico dat ik iemand zou omver rijden te verkleinen. Want daar heb ik schrik voor. Een boete kan je betalen. Een mensenleven dat je vernield, is onherstelbaar.
En toen ik de radiospot van deze campagne hoorde, kreeg ik het toch wel effe koud.Tine zingt samen met wat vriendjes en vriendinnetjes iets wat op het eerste gezicht een vrolijk liedje lijkt, maar als je goed luistert, hoor je de heel ernstige ondertoon, om te eindigen met "Ik wil niet dood gaan." Ik kreeg het er echt koud van. Verdorie, dat ging recht naar mijn hart. Ik heb zelf een zoontje van 4,5 en ik mag er niet aan denken dat er met dat kereltje iets zou gebeuren. Dus ga ik in de toekomst nog rustiger rijden en proberen elk ongeval te vermijden. Want geen enkel mensenleven is het waard om 2 minuten vroeger aan te komen. Geen enkel.

Blogje ',','

Geen opmerkingen: