woensdag, juli 23, 2003

Sunny Home
Dat is het minste wat je kan zeggen van de thuis van Otto Veenhoven. De man die een boek geschreven heeft over hoe hij zijn stiefvader 44 jaar geleden de kop ingeslagen heeft en het op een ongeval heeft laten lijken. Hij is er mee weggekomen en mocht het gisteravond allemaal komen vertellen in "Aan Tafel" met Ben Crabbé. Op de vraag van Ben of dit geen gevaarlijk precedent was, of dit niet de weg openzette voor iedereen die een hekel had aan iemand en die dus maar lustig kon vermoorden, antwoordde deze vreemde vogel dat dat niet het geval was en dat hij gelijk had dat hij die kerel vermoord had.
Ik weet niet wat die vent allemaal meegemaakt heeft en wellicht was het wel erg, daar ga ik geen uitspraak over doen, maar als iedereen het recht in eigen handen gaat nemen, dan komen we voor we het weten weer in de Far West terecht en zit Billy The Kid om het hoekje te wachten om iedereen die volgens bepaalde, niet nader gespecifieerde normen, een boekje te buiten gaat, naar de eeuwige jachtvelden te helpen.
En dat kan toch echt niet. Schuldigen moeten gestraft worden, zoveel is zeker. Maar het zelf gaan doen. Dat kan niet. En ik neem aan dat er in sommige gevallen verzachtende omstandigheden, ontoerekeningsvatbaarheid, een vlaag van zinsbegoocheling, etc kan gepleit worden, maar dat neemt niet weg dat niemand het recht heeft het leven van een ander te nemen.
Ik vond het nogal een gevaarlijk figuur, die daar nu rustig, bijna triomfantelijk en pocherig, komt vertellen wat hij allemaal gepresteerd heeft, maar ik denk niet dat hij zo zou lachen als er morgen iemand hem komt neerknallen enkel omdat hij zijn boek rotslecht vond. Kijk naar Pim Fortuyn, die Volkert en nog wat dacht ook het recht in eigen handen te moeten nemen me het gekende gevolg.
Ik ben het ook niet eens met een aantal politici of andere personen in deze wereld. Zoals ene president in de VS. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik hem ga vermoorden ? Zo werkt het toch niet. Dacht ik toch niet.
Enfin, ik denk dat deze Otto ze niet meer allemaal op een rijtje had, wellicht het gevolg van traumatiserende ervaringen in zijn jeugd - waar ik alle begrip voor kan opbrengen, echt waar - maar iemand daarvoor vermoorden en denken dat het mag. Neen, dat kan niet.
Blogje ',','
P.S. heb mijn boek niet helemaal doorgelezen, alleen in grote lijnen, het is gewoon te veel voor één avond. Maar ik moet zeggen, het is wel goed ;-)))))))))

Geen opmerkingen: