woensdag, juli 02, 2003

De palmboom van St Malo
Of hoe onvriendelijk de bediening in Oostende kan zijn. Aangezien het vandaag aan de kust heel mooi weer was (echt waar, de zon heeft, op een kleine onderbreking deze namiddag na, de hele dag geschenen en het was echt goed. Niet koud, wel een beetje wind, maar echt goed te doen), gingen wij natuurlijk een terrasje doen. Dus zetten wij ons buiten aan Tearoom/restaurant St Malo.
Voor dit etablissement stond een paneel met de menu op en een palmboom daarachter. Daarnaast stond het terras waar ik op wilde gaan zitten. Met wat gemaneuvreer kon ik er tussen kruipen (veel plaats was er echt niet, je zou haast denken dat men niet wilde dat iemand hier ging zitten), maar het was echt krap. Dus schoof ik zonder veel nadenken iets achteruit, met desastreuze gevolgen. Het paneel schoof gewoon mee, maar de palmboom, die op een voet stond, viel ter aarde. Gevallen in de strijd tegen het terrasje.
Erg was het niet, de plant lag natuurlijk uit de pot, maar die heb ik rechtgezet, plant er terug in, en dat was het. Er lag nog wat aarde op de grond, maar niets onoverkomelijks.
Komt me daar die dame van St Malo naar buiten gestiefd, met een borstel en blik een aanslag. Ik excuseer mij tegenover haar, maar het antwoord dat ik daar kreeg, was echt niet betamelijk. "Sorry, sorry, je moet uitkijken !" En dat op een toon die niet vriendelijk was.
Nu ben ik een vredelievend persoon en zoek ik geen ruzie, maar hier kon ik niet goed tegen. Maar aangezien de zon scheen, heb ik me heel rustig gehouden en ze verder genegeerd. Toen begon het er ook nog even op te lijken dat ze ons ging laten zitten, maar net op het moment dat we wilden opstaan, kwam ze dan toch. In plaats van het ijsje dat we wilden bestellen (of pannekoeken of wafels voor 6 personen, toch geen kleine rekening), hebben we het heel bewust bij één drankje gehouden. En een fooi zat er natuurlijk ook niet in.
De volgende consumpties hebben we op een ander terras genuttigd. En misschien was ik veel te braaf en had ik haar moeten antwoorden, maar ik ben zo niet. Wat ik echter absoluut niet kan begrijpen, is zulk een reactie. De horeca aan de kust doet niets liever dan klagen dat ze het moeilijk hebben, maar als ze zo onvriendelijk zijn tegenover hun clienteel, verbaast me dat niets. Geef me dan maar een vriendelijke zuiderse ober, in plaats van die norse belgische dames en heren, voor wie het te veel is een beetje klantgezind te zijn.
Misschien moet ik ook een affiche maken zoals mijn collega Smintjes over de NMBS gemaakt heeft, maar dan over het horeca personeel aan de Belgische kust. Maar misschien best wachten tot ik hier weg ben, anders krijg ik misschien geen eten meer ;-)
In elk geval, in de St. Malo zijn ze mij nooit meer. Basta !
Blogje ',','

Geen opmerkingen: