woensdag, juni 04, 2003

Ons halogeenlamp
Was kapot. Stuk, ging niet meer aan. Ikke eerst gedacht dat de sensor kapot was, want ik had er al een ander lampeke ingestoken en ze deed nog niets. En dat vond ik eigenlijk niet zo leuk, want dat was nogal een duur spul dat door de aannemer van ons huis, de heer Stessens (overigens een zeer goede sleutel-op-de-deur aannemer, volgens mij een van de beste die er is, geen slecht woord er over, alles piekfijn in orde, maar dat terzijde) of beter via zijn electricien aangebracht was. Geen flauw idee waar je dat nog kon vinden.
Tot mij lieftallige echtgenote (absoluut niet technisch onderlegd, met alle respect Elske ) het idee opperde : probeer eens met een andere lampeke aan te sluiten, dan weet je direct waar het aan ligt. Als ik haar toch niet had he. We hadden nog zo'n paar ballonekes liggen zoals ze dat bij ons noemen, van in de tijd dat er nog niet overal deftige lampies hingen, en ik dus gisteravond de boel uit elkaar gevezen. Natuurlijk niet voor dat ik de stroom afgezet had. Geen zin om 220 door mijn knoken te krijgen. En wat blijkt : idd lampeke brandt, sensor nie kapot, armatuur (om het op zijn goe Vlaams te zeggen) om zeep. Dus : nieuwe lamp kopen
Maar eigenlijk vond ik die lamp niet zo mooi. Je kent dat wel, zo'n 500 watt halogeen lamp, zo'n loemp vierkant geval dat perfect past aan een industrieterrein, maar eigenlijk niet aan de villa (ahum ahum) waar wij in wonen.
Dus ikke straks naar de Cevo, de grootste bouwmarkt van het land. Ttz dat zeggen ze zelf toch, maar je kan er wel echt veel vinden. Ik had gedacht aan iets meer frivolers, maar wel met een halogeen lamp in. Niet te vinden. Niet te doen, wel allerlei anderssoortige lampen, maar enkel met een gewoon balloneke in. Niet genoeg om mijne schitterende hof (echt waar, wordt elke dag mooier ) deftig te verlichten. Dus had ik me er al bijna mee verzoend dat het toch weer een zelfde industriele armatuur zou worden.
Maar zoals ik gewoonlijk doe als ik in de Cevo ben (ik weet niet waarom, maar ergens trekt die overdadige hoeveelheid van hout, schroeven, verven, tegels, gereedschap, badtobbes en wc-brillen mij aan, is wellicht een beetje pervers, maar ik kan er niet aan doen) liep ik nog even een paar rayons verder rond en wat blijkt, hebben ze wel nog anderssoortige lampen. Niet van Massive deze keer, zoals de lamp die ik al vasthad en die er al hing, maar van een onbekend merk. Ben het al weer vergeten. Maar qua design, wel een stuk beter. En ook 2 jaar garantie, en ook met een 500 watt lampeke en zelfs nog iets goedkoper. Ik rap dat industriele Massive gedrocht terug in het rek gelegd en met mijn 'design' lampeke naar de kassa. Waar de dames het bijna drukker hadden met onderling een klappeke te doen dan mij voort te helpen, maar soit, ik was niet in de mood om lastig te doen, dus rustig aangeschoven.
En dan thuis : de lamp tegen de muur gehangen. Ik moet zeggen, ben er fier op. Vroeger, toen ik nog jong was, zou ik dat hosklos gedaan hebben. Was ook te zien aan de lamp die er hing, ook zelf gehangen, hing niet goed vast en wat scheef. Maar zo ben ik niet meer, no sir, deze hangt goed vast, en goed recht. Het duurt tegenwoordig ook allemaal wat langer, maar ze hangt en het is proper. En ik ben er fier op. Mijn oudste broer lacht altijd met mij, ik kan niets, het enige wat ik doe, is wat tokkelen op een computer en voor de rest heb ik twee linkerhanden. Nou moe, ik zou er een boekske over kunnen opendoen, maar dat ga ik nu niet doen, maar hij kan aan mijnen hof en mijn werk soms wel een poepje ruiken hoor. Maar dat hoort hier niet thuis, dat is iets voor een spannend boek...
Maar conclusie van het verhaal : ik heb een nieuwe halogeen lamp, en als er nu een snoodaard bij nacht en ontij aan mijn achterdeur komt rammelen, zal hij wederom baden in de heldere gloed van mijn 500-watteke en zal mijn tellerke in de garage weer een viteske sneller draaien.
Blogje ',','

Geen opmerkingen: