woensdag, juni 18, 2003

Laten we allemaal onze PC vernietigen ?
Neen dus, dat voorstel kan alleen maar van een stomme Amerikaan komen, een senator natuurlijk, die zijn nog het ergste. Natuurlijk is het niet goed dat auteursrechten geschonden worden, niemand is daar denk ik voorstander van. Ik kan me - als beginnend auteur - perfect inbeelden hoe frustrerend het moet zijn om een creatief produkt af te leveren (om het geen kunst te noemen), dat dan even later schaamteloos door iemand gecopieerd wordt zonder er voor te betalen. Ik zou ook niet graag hebben dat mijn boek zomaar gecopieerd wordt en over de hele wereld verspreid.
Anderzijds zou het misschien wel een mogelijkheid kunnen zijn om muziek te verspreiden naar liefhebbers die anders nooit in contact zouden komen met die muziek. Want wat is de beste manier om iemands muziek te leren kennen ? Door er eens naar te luisteren. Ik kan me best voorstellen dat je niet een full CD gaat kopen van iemand die je niet kent, dus is de beste manier, beluister eens een liedje, en als je het goed vindt, koop dan de CD. Of als je het, zoals Itunes, goedkoop kan downloaden, ben ik er zeker van dat dit veel fans gaat vinden. Veel van de muziek die nu gedownload wordt, zou niet gekocht worden als er voor moest betaald worden, dus zo'n groot verschil maakt dit niet volgens mij.
Maar iemands pc domweg vernietigen omdat hij een MP3 gedownload heeft ? Hallo, zitten we terug in de middeleeuwen ? Dat die platenfirma's eens beginnen met hun strategie te wijzigen ? Of eens beginnen nadenken over een strategie. Ik ben er zeker van dat als je tegen een schappelijke prijs MP3's van onberispelijke kwaliteit kan downloaden, dat de meerderheid bereid is dit te doen. En dat op deze manier de verkoop van muziek alleen maar zal stijgen. Itunes is hier het mooiste bewijs van.
En excessen zullen er altijd zijn, maar er zijn ook al altijd winkeldieven geweest, moet je daarom iedereen die zijn aankopen wel betaalt gaan bestraffen ? Neen toch.
Enfin, dit is mijn mening, wellicht zijn velen het hier niet mee eens, maar dat is nu eenmaal het mooie van een democratie : de vrijheid van meningsuiting. We leven toch echt in het paradijs hier, nietwaar ? ;-)
Blogje ',','

Geen opmerkingen: